تغییرات آب و هوایی دنیای لاک پشت‌ها را کاملا زنانه می‌کند

بیشتر لاک‌پشت‌هایی که از تخم در می‌آیند به خاطر تغییرات آب و هوایی، ماده هستند

Pexels

یک مطالعه جدید هشدار داده است که لاک‌ پشت‌های دریایی که در زمین‌های محل تخم‌ریزی در «کیپ ورد» سر از تخم درمی‌آورند، به دلیل تغییرات آب و هوایی همگی ماده هستند.

محققان دانشگاه اکستر گفته‌اند که حتی با میزان کم انتشار گازهای گلخانه‌ای، ۹۹.۸۶ درصد نوزادان از تخم درآمده تا سال ۲۱۰۰ ماده خواهند بود.

اگر از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته نشود، «درجه حرارت مرگبار» می‌تواند بیش از ۹۰ درصد لاک پشت‌ها را پیش از بیرون آمدن از تخم، بکشد.

کیپ ورد یکی از بزرگترین مناطق تخم گذاری لاک پشت‌های دریایی در جهان است و حدود ۱۵ درصد از کل منطقه‌ تخم گذاری لاک پشت‌ها در جهان را تشکیل می‌دهد. جنسیت لاک پشت‌ها با درجه حرارت تخم‌ها تعیین می‌شود و درجه حرارت گرم منجر به ماده شدن نوزاد می‌شود.

دانشمندان برای این تحقیق خود بررسی‌های «گروه میان دولتی در مورد تغییرات آب وهوایی» را مد نظر قرار داده‌اند. طبق پیش‌بینی این گروه، حداقل، متوسط و حداکثر افزایش دما در سال ۲۱۰۰ ۱.۸، ۲.۸ و ۳.۴ درجه سانتیگراد خواهد بود.

براساس مقاله‌ای که در مجله «سری تکامل بوم شناسی دریایی» منتشر شده، ۸۴ درصد از لاک پشت‌های نوزاد در کیپ ورد ماده هستند. درجه حرارت گرم‌تر به طور چشمگیری این میزان را افزایش می‌دهد.

دکتر لوسی هاکز از دانشگاه اکستر می‌گوید: «در هر سه سناریوی تغییر آب وهوا در مطالعه‌ ما، در سال ۲۱۰۰ بیش از ۹۹ درصد از لاک پشت‌های از تخم درآمده ماده خواهند بود و در سناریوهای افزایش متوسط و یا بالای دما، هیچ نوزاد نری اصلا متولد نمی‌شود».

کلر تانر نویسنده اصلی تحقیق که به عنوان کارشناس ارشد در این موسسه فعالیت می‌کند، اضافه کرد: «چیزی که ما را شگفت زده کرد این بود که چگونه حتی انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان کم هم روی جمعیت لاک پشت‌ها تأثیر زیان آور دارد. این نشان می‌دهد که اکنون زمان اقدام برای جلوگیری از تغییرات آب وهوایی است، قبل از اینکه آنقدر دیر شود تا شاهد عملی شدن پیش‌بینی‌های این تحقیق باشیم».

پیش‌بینی‌ها بر اساس رفتار آشیانه‌سازی فعلی است و پژوهشگران می‌گویند لاک پشت‌های دریایی ممکن است بعدها در ماه‌های زودتری از سال شروع به لانه سازی کنند و خودشان را با تخم ریزی در زمانی که هوا خنک‌تر است، سازگار کنند.

در تئوری، انتخاب طبیعی لاک پشت‌ها این خواهد بود، اما سرعت تغییرات آب وهوایی به این معنی است که تکامل آنها نمی‌تواند به اندازه کافی سریع باشد.

دانشمندان می‌گویند لاک پشت‌ها ممکن است با استفاده از سایه درختان، شرایط کمی خنک‌تری را برای خودشان فراهم کنند.

طول عمر تولید مثل در نرها شناخته شده نیست، بنابراین نرهای مسن‌تر ممکن است پس از متوقف شدن زادوولد لاک پشت نر، همچنان به تولید مثل ادامه دهند، هرچند در بعضی مواقع جمعیت احتمالا کاهش شدید خواهد داشت.

تحقیقات سال گذشته توسط «صندوق جهانی برای طبیعت» استرالیا نشان داد که بیش از ۹۹ درصد از لاک پشت‌های سبز که در بخش‌هایی از «گریت بریر ریف» متولد شدند، ماده بودند.

آنها همچنین هشدار دادند که جمعیت لاک پشت‌ها در آینده نزدیک «تماما ماده» خواهند شد. در برخی سواحل شمال در نزدیکی گریت بریر ریف استرالیا دانشمندان دریافتند که تقریبا تمام لاک پشت‌های نوجوان و بیش از ۸۵ درصد لاک پشت‌های بزرگسال ماده بودند.

بیشتر از جهان