بیل گیتس: چند واکسن دیگر کرونا در راه است

روز دوشنبه شرکت آمریکایی مدرنا هم اعلام کرد نمونه واکسن آن‌ها نیز ۹۴.۵ درصد اثربخش است

بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت ـ GETTY IMAGES / Getty Images via AFP

به گفته بیل گیتس احتمال دارد چند نمونه واکسن دیگر نیز در جلوگیری از ابتلای به کووید۱۹ اثربخشی نیرومندی داشته باشند.

واکسن‌های در دست‌ ساخت شرکت‌های آسترازنکا، نواواکس و جانسون‌اندجانسون از جمله واکسن‌هایی هستند که به گفته گیتس پیشتار هستند.

یک هفته پیش از این اظهارات نیز، طبق تجزیه و تحلیل مقدماتی شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایونتک که در تولید واکسن همکاری می‌کنند، نمونه واکسن آنها در آخرین مرحله آزمایش‌های جهانی به میزان ۹۰ درصد در جلوگیری از بیماری اثربخش بود.

روز دوشنبه شرکت آمریکایی مدرنا هم اعلام کرد نمونه واکسن آن‌ها نیز ۹۴.۵ درصد اثربخش است.

آقای گیتس در مصاحبه با برنامه دیل‌بوک آنلاین نشریه نیویورک‌تایمز گفت: «با توجه به خبرهای بسیار خوش فایزر و مدرنا، به نظر ما در حال حاضر احتمال دارد اثربخشی نمونه‌واکسن‌های آسترازنکا، نواواکس و جانسون‌اندجانسون هم خیلی قوی باشد.»

مؤسس مایکروسافت در ادامه گفت نمونه‌واکسن‌های آسترازنکا، نواواکس و جانسون‌اندجانسون را «اندکی آسان‌تر می‌توان با هزینه اولیه بسیار کم به تولید انبوه رساند و الزامات دمایی بقیه را ندارند.»

او گفت اگر این نمونه‌واکسن‌ها به تایید برسند می‌توانند «بخشی از مشکل عرضه را حل کنند» و امیدهای تازه‌ای برای دسترسی جهانی به واکسن‌ها پدید می‌آید.

شرکت فایزر با اعلام افزایش اثربخشی واکسن در دست تولید خود در روز چهارشنبه گفت این واکسن بی‌خطر است و ادعا کرد به کهن‌سالان که بیش از همه در خطر قرار دارند مصونیت می‌دهد. در حالی که شیوع فاجعه‌آمیز کرونا در سراسر جهان وضعیت بدتری پیدا کرده است این شرکت باید داده‌های نهایی را ارایه دهد تا بتواند برای مصرف اضطراری و عرضه محدود واکسن خود مجوز بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه گروه فایزر-بایون‌تک در حالی منتشر شده است که می‌خواهند رسماً طی روزهای آینده برای مصرف اضطراری واکسن از نهادهای تنظیم مقررات ایالات متحده مجوز درخواست کنند.

این گروه همچنین «درخواست مجوز عرضه» واکسن از نهادهای تنظیم مقررات اروپا، بریتانیا و کانادا را نیز آغاز کرده است و به زودی اطلاعات جدید در این مورد را اعلام خواهد کرد.

دکتر اوگور شاهین، مدیرعامل و یکی از مؤسسان بایونتک هم گفت: مصونیتی که این واکسن می‌دهد خیلی قوی است.

این شرکت‌ها هنوز اطلاعات تفصیلی تحقیقات خود را منتشر نکرده‌اند و کارشناسان مستقل نیز نتایج را تجزیه و تحلیل نکرده‌اند. همچنین هنوز مسائل مهمی مثل مدت ماندگاری مصونیت و نیاز داشتن مردم به تقویت‌کننده مشخص نشده است.

اما تمام نگاه‌ها به روند پیشرفت واکسن‌های در دست تولید است زیرا با  توجه به این‌که مردم ناچار خواهند بود در آب‌وهوای زمستانی بیشتر اوقات را در فضاهای بسته و سرپوشیده بگذرانند که به گسترش ویروس دامن می‌زند، میزان ابتلا به این بیماری حاد در ایالات متحده و سایر کشورها جهش خواهد یافت.

عرضه اولیه، کم و بر اساس جیره‌بندی خواهد بود اما به گفته دکتر شاهین وقتی عرضه افزایش یابد شرکت‌ها مسئولیت دارند که به دسترسی کشورهای کم‌درآمد به واکسن کمک کنند.

فایزر و بایون‌تک همچنین اعلام کردند اکنون داده‌های لازم در مورد ایمنی واکسن را در اختیار دارند که برای کسب مجوز اضطراری از سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد نیاز است.

این شرکت‌ها اطلاعات تفصیلی مربوط به ایمنی را منتشر نکرده‌اند اما می‌گویند هیچ گزارشی دریافت نکرده‌اند که حاکی از اثرات جانبی جدی این واکسن باشد. رایج‌ترین مشکل بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ایجاد خستگی است که در حدود ۴ درصد داوطلبان مشاهده شده است.

در این بررسی حدود ۴۴ هزار نفر داوطلب از ایالات متحده و پنج کشور دیگر حضور داشته‌اند و آزمایش‌ها تا دو سال دیگر روی داوطلبان ادامه خواهد یافت تا داده‌های ایمنی و اثربخشی گردآوری شود.

طبق پیش‌بینی فایزر و بایون‌تک، تولید جهانی این واکسن در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیون دوز و در سال ۲۰۲۱ به ۱.۳ میلیارد دوز خواهد رسید.

مقامات ایالات متحده نیز اظهار امیدواری کرده‌اند حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن از هر یک از شرکت‌های فایز و مدرنا برای توزیع در اواخر دسامبر تحویل بگیرند.

طبق پیش‌بینی‌ها نخستین تزریق‌ها به گروه‌های آسیب‌پذیر مثل خدمه درمانی، پرستاران خانگی و افراد دچار بیماری‌های جدی صورت خواهد گرفت.

با همکاری اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان