مانور فرستاده ویژه ایران در کابل

حمایت کشورهای منطقه و جهان برای موفقیت مذاکرات صلح افغانستان ضروری است

ابراهیم طاهریان در دیدار با اشرف غنی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان - ارگ

محمد ابراهیم طاهریان فرد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران در امور افغانستان به کابل رفت تا با مقامات ارشد افغان در مورد تحولات شتابان اخیر از جمله روند مذاکرات صلح افغانستان و ضرورت اجماع منطقه‌ای گفت‌وگو کند.

سفارت ایران در افغانستان گفته است که این کشور به صراحت از آغاز مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان حمایت می‌کند و برای برقراری صلح پایدار در افغانستان آماده است.

آقای طاهریان فرد با اشرف غنی، رئیس جمهور، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرد.

در این ملاقات‌ها در مورد ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور، امضای سند جامع همکاری‌های دو جانبه و افتتاح خط آهن خواف-هرات نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روز‌ها دیپلماسی ایران در قبال همسایه شرقی‌اش، افغانستان فعال‌تر شده است. همین دیروز جواد ظریف با میرویس ناب، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در تهران دیدار و تاکید کرد که ایران خواهان امضای سند جامع همکاری است که منافع دو کشور را به بهترین وجه تأمین کند؛ سندی راهبردی که روابط دو همسایه را در بخش‌های مختلف سازماندهی کند و بسیاری معتقدند که در غیاب آمریکا به نفوذ بیشتر ایران در افغانستان می‌انجامد.

آمریکا اعلام کرده است که ۲۵۰۰ نیرویش را در افغانستان کاهش می‌دهد.

اما پیش‌تر رسول موسوی، مدیر کل بخش آسیای غربی وزارت خارجه ایران در مصاحبه‌ای به روزنامه اعتماد گفته بود که کشورش مخالف خروج عجولانه آمریکا از افغانستان است و تصریح کرده بود که خروج آمریکا از افغانستان باید مسؤولانه باشد.

ایران هرچند از گفت‌وگو‌های صلح افغانستان حمایت می‌کند، اما همچنان نگران دسترسی طالبان به قدرت است. این نگرانی ناشی از تفاوت‌های مذهبی و سیاسی و گرایش طالبان به قدرت‌های رقیب این کشور در منطقه است.

بیشتر از