کابل برای پذیرایی عمران خان آماده می‌شود

مذاکرات صلح افغانستان و توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری محور این سفر است

عمران خان، نخست وزیر پاکستان- عکس از صفحه توییتر عمران خان

قرار است عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان فردا وارد کابل شود تا درباره روند صلح افغانستان با مقام‌های افغان گفتگو کند.

این سفر به درخواست رسمی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان صورت خواهد گرفت. دولت افغانستان برای استقبال و تامین امنیت نخست‌وزیر پاکستان فردا را در کابل تعطیل اعلام کرده است.

 منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، در صفحه توییترش این سفر را تایید کرده و گفته عمران خان با هدف تقویت روابط دوجانبه به کابل می‌آید.

این نخستین سفر او در مقام نخست‌وزیری به افغانستان خواهد بود. 

این سفر در پی تماس تلفنی ماه گذشته رئیس جمهور افغانستان با عمران خان تنظیم شده است. گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است که مذاکرات صلح افغانستان و توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری محور این گفتگوها را تشکیل می‌دهد. 

سفر عمران خان به کابل در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش شاه محمود قریش، وزیر خارجه و ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان ادعا کردند که ۶۶ اردوگاه تروریستی که توسط آژانس‌های اطلاعاتی هند اداره می‌شوند در افغانستان فعال هستند. ادعایی که توسط دولت افغانستان رد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان در تحولات سه دهه اخیر افغانستان نقش قابل‌ملاحظه داشته است. این کشور در دو سال گذشته از طرح صلح به رهبری آمریکا حمایت و بسیاری از رهبران طالبان را برای حاضر شدن سر میزمذاکره برای صلح افغانستان تشویق کرده است.  در راستای این تلاش ملاعبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان را از زندان رها کرد و به قطر فرستاد تا ریاست هیات مذاکره‌کننده طالبان را به عهده گیرد. 

در ماه‌های اخیر افغانستان و پاکستان درگیر بدترین بی‌اعتمادی‌ها بوده ولی سعی کرده‌اند تا از طریق دیپلوماتیک مشکلاتشان را حل کنند.

انتظار می‌رود در این ملاقات اولین خواست دولت افغانستان از عمران خان که از حامیان گروه طالبان قلمداد می‌شود، کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس باشد. عمران خان هم از لحاظ دیدگاه و هم از نظر سیاسی روی طالبان تاثیر زیادی دارد و گفته می‌شود بسیاری از رهبران گروه طالبان با خانواده‌هایشان از جمله ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پاکستان زیر نظر سازمان اطلاعات ارتش این کشور پناه گرفته‌اند.  

بیشتر از