اجرای حکم شلاق برای نوکیش مسیحی

زمان فدایی به جرم نوشیدن مشروب متحمل ۸۰ ضربه شلاق شده است

زمان (صاحب) فدایی، نوکیش مسیحی- عکس از شبکه‌های اجتماعی

تارنمای «ماده ۱۸» که اخبار مربوط به حقوق اقلیت‌ها را منتشر می‌کند از اجرای حکم شلاق برای یک نوکیش مسیحی به دلیل شرب خمر خبر داده است.

بر اساس این گزارش، زمان (صاحب) فدایی، نوکیش مسیحی که به دلیل شرکت در مراسم عبادتی عشا ربانی مسیحیان و نوشیدن مشروبات الکی (شرب خمر) قبلا دستگیر شده بود و در زندان اوین به سر می‌برد، متحمل ۸۰ ضربه شلاق شده است.

وی پیشتر در روز جمعه، دوم آبان ماه ۱۳۹۹، پس از پایان مرخصی پنج روزه به زندان اوین بازگشته بود. این شهروند مسیحی پس از تحمل دوسال حبس برای نخستین بار به مرخصی آمده بود.

به گفته تارنمای «ماده ۱۸»، زمان فدایی به همراه محمدرضا (یوهان) امیدی و محمدعلی (یاسر) مسیب زاده، دو نوکیش مسیحی دیگر، در شهریور ماه ۱۳۹۶ به اتهام شرب خمر در مراسم عبادتی مسیحیان به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شدند. آقای فدایی یک سال در انتظار حکم تجدیدنظر در مورد این حکم بوده که در نهایتا در روز یکشنبه به اجرا در آمده است.

گفته می‌شود اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق علیه یوهان امیدی، دیگر نوکیش مسیحی نیز چهارشنبه، ۲۳ مهر ماه، به اجرا شده بوده است. این شهروند مسیحی پس از تحمل دو سال و یک ماه حبس، اواخر مرداد ماه، از زندان اوین آزاد شد و پس از یک ماه، برای اجرای دو سال حکم تبعید راهی برازجان استان بوشهر شد. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به اجرای حکم شلاق علیه آقای امیدی،در فیس بوک وزارت خارجه این کشور نوشت «ما این مجازات‌های ناعادلانه را محکوم کرده و از ایران می‌خواهیم که به همه ایرانیان اجازه آزادی عمل در پایبندی به عقایدشان را بدهد.» گفته می‌شود تنها آقای مسیب‌زاده هنوز برای اجرای حکم احضار نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسیحیان در یکی از مراسم دینی خود موسوم به «عشا ربانی» که در میان  ایرانی‌ها  به شام خداوند نیز معروف است، جهت یادآوری  شام آخر عیسی مسیح با حواریون نان و شراب می‌نوشند.

حکومت جمهوری اسلامی، نوکیشان مسیحی را به عنوان مسیحی به رسمیت نمی‌شناسد و بر همین اساس آنها را به دلیل اجرای این آیین دینی در مواردی مشابه با اتهام شرب خمر مورد مجازات اسلامی قرار می‌دهد.

برابر ماده‌ ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد ‌یا زیاد، جامد باشد ‌یا مایع، مست کند ‌یا نکند، خالص باشد ‌یا مخلوط به ‌گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

حد به معنی مجازاتی است که میزان و کیفیت آن در شرع اسلام مشخص و معین شده باشد. شرب خمر‌ یک مجازات حدی محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر برخورد حکومت در ایران با نوکیشان و به خصوص نو میسحیان در ایران بسیار رخ داده است به همین دلیل فرار نوکیشان مسیحی از ایران به اروپا طی این سال‌ها افزایش داشته است.

بیشتر از