عادل‌الجبیر: عربستان سعودی «گزینه» هسته‌ای در برابر تهدید ایران را بررسی می کند

«عربستان سعودی حق داشتن سلاح هسته‌ای را در صورت دستیابی ایران به چنین سلاحی محفوظ می‌دارد»

«ما اعتقاد داریم که فقط فشار بر ایران موثر است»   - ATTILA KISBENEDEK / AFP

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی می‌گوید اگر نتوان ایران را از تکمیل سلاح هسته‌ای باز داشت، ریاض این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به سلاح هسته‌ای مسلح شود.

عادل الجبیر در گفتگویی با خبرگزاری آلمان (دپ‌آ) که روز سه‌شنبه منتشر شد افزود اگر ایران به قدرتی هسته‌ای بدل شود، کشورهای دیگری هم همین راه را خواهند رفت.

او گفت: «عربستان سعودی به روشنی تمام گفته است که برای محافظت از مردم خود و قلمرو خود، هر کاری خواهد کرد.»

به گفته آقای جبیر، «ما اعتقاد داریم که فقط فشار بر ایران موثر است.»  

او در پاسخ به این پرسش که آیا ماه ژانویه آینده که جو بایدن ریاست جمهوری ایالات متحده را عهده‌دار شود انتظار تغییراتی در رابطه با ایران را دارد یا نه، گفت: «باید منتظر ماند و دید.»

آقای بایدن وعده کرده است که به توافق هسته‌ای ایران بازخواهد گشت، ولی در عین حال گفته است که در پی فشار آوردن به ایران برای توقف فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی تهران خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از جهانیان خواست برای مقابله با تلاش‌ ایران در تکمیل سلاح هسته‌ای و ادامه برنامه موشکی‌اش، «موضعی قاطع» بگیرند.

در واکنش، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از عربستان سعودی خواست از «اتهامات بی‌پایه و نفرت‌پراکنی» خودداری کند.

روز دوشنبه یویورک‌تایمز که پیش‌تر به نقل از منابع ناشناس از بررسی گزینه اقدام نظامی علیه ایران در دولت دونالد ترامپ خبر داده بود، در گزارشی دیگر به نقل از مقامات آگاه که نامی از آنها نبرده، ادعا کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی در کاخ سفید سناریوهای اقدام نظامی علیه ایران را بررسی کرده، اما مشاورانش او را از این اقدام برحذر داشتند.»

به گزارش این روزنامه آمریکایی به نقل از چهار مقام کنونی و سابق ناشناس، این جلسه روز پنجشنبه برگزار شد و آقای ترامپ گزینه‌های اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران به منظور متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را بررسی کرد.

بیشتر از