محصول خرمالو در استان ننگرهار افزایش یافت

«در مجموع در مزارع تحقیقاتی استان ننگرهار ۲۴ نوع املوک وجود دارد که در این استان تولید می‌شود»

عکس‌ از فرهاد نوری

مسئولان اداره زراعت، آبیاری و مالداری ننگرهار از افزایش تولید میوه خرمالو (املوک) در این استان خبر می‌دهند و نیز تایید می‌کنند که باغ‌های این میوه در بیشتر روستاهای این استان احداث شده است. 

بنا به اظهارات مسئولان، «امسال نسبت به سال‌های پیش تولید میوه املوک (خرمالو) در استان ننگرهار افزایش یافته است و نیز در شماری از روستاها احداث باغ‌های این میوه بیشتر شده است و کشاورزان مشغول فعالیت در این زمینه و جمع‌آوری فراورده‌های خود هستند.» 

همچنین گفته می‌شود که در حال حاضر باغ‌های میوه خرمالو در روستاهای کامه، کوزکنر، بی‌کوت، بهسود و شماری از مناطق دیگر استان ننگراهار وجود دارد. احداث باغ‌های بیشتر باعث شده است که امسال محصول خرمالو نسبت به گذشته بسیار بیشتر باشد.

مدیرکل اداره زراعت، آبیاری و مالداری ننگرهار در این زمینه گفت: «در مجموع در مزارع تحقیقاتی استان ننگرهار ۲۴ نوع املوک وجود دارد که در این استان تولید می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان افغانستان از بیشتر شدن محصولات زراعی به‌ویژه در بخش میوه‌ بسیار خرسندند و از مسئولان دولتی می‌خواهند که کشاورزان را حمایت کنند و نیز زمینه فروش میوه‌ را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم سازند تا آن‌ها نیز بتوانند به‌نوبه‌خود کیفیت املوک را بهبود بخشند و درآمد خود را افزایش دهند. 

مارینا افضلی، از ساکنان کابل، می‌گوید: «من این میوه را نسبت میوه‌های دیگر خیلی‌ها دوست دارم چون هم خوشمزه است و هم انر‌ژی‌زا. الحمدالله در سال‌های اخیر کشاورزان ما توانسته‌اند در بخش‌های مختلف حاصلات خوبی به‌دست آورند و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند. من از مسئولان کشور خود می‌خواهم که کشاورزان ما را حمایت کنند تا زحمات آنان نادیده گرفته نشود. آنان باید عاید خوبی به‌دست بیاورند. از مردم خود نیز خواهش دارم که میوه‌های وطنی کشور خود را که هم با کیفیت است و هم مزه‌دار خریداری کنند تا پول‌شان بیهوده به هدر نرود.»

نوید رهگذر، شهروند دیگر ساکن کابل، می‌گوید :«افغانستان یک کشور کشاورزی است و اگر به زراعت و کشاورزان ما توجه شود و حمایت شوند، می‌توانند بهتر بدرخشند و از این راه سود هنگفتی به‌دست آورند. در سال‌های اخیر حاصلات انگور، سیب، انار، زردالو، شفتالو، و دیگر میوه‌‌ها، و امسال اهم املوک در کشور بیشتر شده است، این خود نشان می‌دهد که اگر کشاورزان ما حمایت شوند و برای فروش محصولات‌ آنها بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود و بتوانند سود خوبی به دست آورند، تلاش‌‌ آنها بیشتر خواهد شد و این امر هم به نفع دولت است و هم به نفع مردم ما. ما باید از محصولات کشور بیشتر استفاده کنیم چون خرید ما از این محصولات باعث تشویق و دلگرمی کشاورزان می‌شود و بیشتر می‌کوشند.»

بیشتر از