حکم نهایی پرونده روح‌الله زم صادر شده است

اتهام «افساد فی‌الارض» دلیل صدور حکم اعدام بوده است

روند دستگیری روح‌الله زم در سال گذشته چندان روشن نیست- تصویر از ایسنا

رئیس دیوان عالی کشور گفت: «حکم دیوان عالی کشور در مورد پرونده روح‌الله زم ابلاغ ‌شده است.»

سید احمد مرتضوی‌مقدم اعلام کرد حکم دیوان عالی کشور به دادگاه پرونده روح‌الله زم ابلاغ شده است و جزییات آن از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام خواهد شد.

روح‌الله زم در دادگاه انقلاب اسلامی متهم شده است که با اداره کانال تلگرامی «آمدنیوز» از طریق انتشار اخبار کذب یا محرمانه مرتکب جرائمی نظیر اقدام علیه امنیت ملی شده است. دادستان با در نظر گرفتن اتهام «افساد فی‌الارض» برای او درخواست مجازات اعدام کرد.

کیفرخواست او که در اولین جلسه دادگاه در ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ مطرح شد شامل ۱۷ بند بود. از جمله مهم‌ترین آن‌ها «تحریک مؤثر نیروهای نظامی به عصیان، افساد فی‌الارض و جاسوسی به نفع اسرائیل، آمریکا و فرانسه» عنوان شد.

سرانجام پس از ۶ جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، دهم تیرماه سال ۱۳۹۹، رئیس‌کل دادگستری استان تهران اعلام کرد که حکم اعدام برای روح‌الله زم صادرشده است. بر اساس اعلام غلامحسین اسماعیلی اتهام «افساد فی‌الارض» دلیل صدور حکم اعدام بوده است و در چند مورد اتهامی دیگر نیز او به حبس ابد محکوم‌شده است.

رأی صادرشده در مردادماه سال جاری برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور رفت.

روند دستگیری روح‌الله زم در سال گذشته چندان روشن نیست. طبق اعلام مهسا رازانی، افرادی همسر او، روح‌الله زم را برای سفر به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی متقاعد کردند و او در میانه این سفر ربوده شد.

پس از ناپدید شدن زم، سازمان اطلاعات سپاه ایران در مهرماه سال ۹۸ اعلام کرد که او را در اختیار دارد. بنا بر ادعای این سازمان «زم به داخل کشور هدایت و دستگیر شد.»

پس از دستگیری مصاحبه تلویزیونی از آقای زم در ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی زم، از روحانیون برجسته ایران و پدر روح‌الله زم درباره این پرونده گفت فرزندش «شرایط روحی مناسبی» نداشته از زمان بازداشت در بی‌خبری کامل از همسر و دختران خردسال خود بوده است، امکان تماس تلفنی با پدر و مادرش را نداشته و در ملاقات او با موکلش «همیشه یک یا دو نفر از ضابطین حضور یافته» و گفتگوهای این دو را گوش کرده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به صدور حکم اعدام برای آقای زم هشدار داد و اعلام کرد پخش «اعترافات تلویزیونی» مصداق شکنجه است. طبق نظر این سازمان حقوق روح‌الله زم به‌عنوان زندانی رعایت نشده است و وی طی مدت بازداشت در انفرادی نگه‌داشته شه است و از حق دسترسی آزادانه به وکیل محروم بوده است.

بیشتر از