آزمون سریع کرونا، نادیده گرفتن نیمی از موارد ابتلا

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید با آزمون جدید، زندگی عادی می‌تواند از سر گرفته شود

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در یک مرکز آزمون کرونا - MOLLY DARLINGTON / POOL / AFP

تست‌های آزمایش سریع ویروس کرونا که قرار بود نتیجه را ظرف بیست دقیقه روشن کند، در ردیابی ویروس در شهر و حومه منچستر در بیش از پنجاه درصد موارد خطا کرده است.

دانشمندان می‌گویند این تست سریع که بخشی از طرح آزمایش گسترده ویروس کرونا موسوم به «عملیات مهتاب» است، در آزمایش‌های ماه گذشته  تنها ۴۶.۷ درصد موارد آلودگی به ویروس کرونا را در منچسترو سالفورد تشخیص داده است.

تیم مسئول این آزمایش در منچستر و حومه در نامه‌ای به نشریه گاردین نسبت به کارکرد تست موسوم به «آپتی ژن دایرکت آر تی- لَمپ» اظهار نگرانی کرده است.

در این نامه آمده است: «داده‌های کنونی از نتایج برنامه آزمایشی در منچستر حاکی از فقدان حساسیت (۴۶.۷ درصد) عملکرد دایرکت آر تی لمپ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمدان می‌گویند «سخت نگرانند» و فکر می‌کنند داده‌های ناشی از این تست‌ها استفاده گسترده از آن را برای کارکنان مراکز درمانی و خانه‌های سالمندان توجیه نمی‌کند.

اما وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی این نظرات را که حاکی از حساسیت اندک تست‌های سریع است، به عنوان «نظرات نادرست» رد کرده است. 

پرفسورمارک ویلکاکس، یکی از دبیرکل‌های اداره ارزیابی‌های فنی وزارت بهداشت بریتانیا، می‌گوید تست‌های سریع کرونا که به «لِمپ» موسوم است در منطقه دیگری جز منچستر به آزمایش گذاشته شده‌ است و نشان داده که تا ۸۰ درصد دقیق است.

آقای ویلکاکس گفت: «تست‌های لمپ که در منچستر مورد استفاده قرار گرفته، در آزمایشگاه و دیگر نقاط جهان در شرایط متفاوت ارزیابی شده است. 

«درست نیست که بگوییم حساسیت این تست‌ها پایین است. آزمایش‌هایی که اخیرا روی این تست‌ها انجام شده نشان می‌دهد که حساسیت آن‌ها ۸۰ درصد است و در افرادی که به مقادیر بیشتر ویروس آلوده بوده‌اند تا تا ۹۶ درصد بالا می‌رود که در ردیابی افراد مبتلا به مرحله عفونی ویروس مهم است. 

«چالش در پیش رو اکنون درک دلایل تفاوت در داده‌ها در یک ارزیابی با داده‌ها دردیگر ارزیابی‌هاست.»

بر خلاف دیگر تست‌های کرونا که نمونه‌های افراد باید برای تجزیه به آزمایشگاه‌های دوردست فرستاده شوند، تست‌های «لمپ» را می‌توان در دستگاه‌های حرارتی خاص در جنب محل آزمایش افرد تجزیه کرد.

دانشمندان مرکز «ام تی ای جی» که به مقامات ارشد بهداشتی در منچستر و حومه و شهردار این شهر گزارش می‌دهند، در نامه‌ای به مارتین پریچارد، دبیرکل گروه راهبرد آزمایش کرونا در این ناحیه (در مورد تست‌های لمپ) ابراز نگرانی کرده‌اند.  

طرح دولت برای آزمایش سریع ویروس کرونا، «عملیات مهتاب»، بر آزمایش کرونا روی ده میلیون نفر در روز با هزینه‌ای برابر با ۱۰۰ میلیارد پوند مبتنی است.

آقای جانسون می‌گوید پیشرفت در فناوری از جمله انواع دیگر تست‌های سریع که از روز جمعه در شهر لیورپول وارد عمل خواهد شد، می‌تواند زندگی را به حال عادی بازگرداند.

نخست وزیر جانسون روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «این (طرح‌ها) واقعا بسیار امیدوارکننده است.  حقیقتا فکر می‌کنم تست (کرونا) راهی واقعی به جلو در این کشور است.»

قرار است تست‌های «لمپ» به صورت آزمایشی از روز جمعه در شهر لیورپول آغاز شود، هرچند انواع دیگر آزمایش‌های سریع تعیین وجود کرونا نیز در شهر به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان