انتخابات آمریکا؛ از امیدواری به متهم نشدن روسیه، تا اظهار بی‌تفاوتی ایران

بر خلاف بسیاری از مقامات اروپایی، مقامات بیشتر کشورهایی که سیاست‌هایشان در تقابل با آمریکاست، از اظهارنظر صریح درباره انتخابات خودداری کردند

آخرین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن، اول آبان ۲۰۲۰ - JIM BOURG / POOL / AFP

در حالی که شمارش آرا در چند ایالت کلیدی آمریکا هنوز به پایان نرسیده، و مشخص نیست که نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه رئیس‌جمهوری می‌شود، کشورهای مختلف نه تنها به نتایج انتخاب هر یک از نامزدها، بلکه به روند انتخابات واکنش نشان دادند. این واکنش در میان کشورهایی که سیاست‌هایشان در تقابل یا تضاد با آمریکا قراردارد مشهودتر است.

در این میان، واکنش روسیه، چین و کشورهای خاورمیانه به نتایج انتخابات قابل توجه است. رسانه‌های خبری این کشورها در نسخه های پنجشنبه خود بیشتر بر اختلاف در مورد شمارش آرا تمرکز کردند. بر خلاف بسیاری از مقامات اروپایی، مقامات این کشورها، بجز ایران، از اظهارنظر صریح در این خصوص خودداری کردند.

روسیه

تا صبح روز چهارشنبه، دولت روسیه به طور علنی در مورد نتایج اظهار نظر نکرده بود. به نوشته تایمز، کنستانتین کوساچف، متحد پوتین که ریاست یک کمیته امور خارجی را بر عهده دارد، گفت که کرملین می‌خواهد از متهم شدن بیشتر به دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰، چنانکه در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، اجتناب کند.

کوساچف اظهارداشت: «اگر نتیجه قاطعی وجود داشته باشد برای روسیه بهتر است چون بازنده به ادعاهای دخالت خارجی متوسل نمی‌شود. وقت آن رسیده است که آمریکا به سیاست‌های عقل‌گرا بازگردد.»

از سوی دیگر، الکسی نوالنی رهبر اصلی اپوزيسيون روسيه که اوايل سال جاری در آنچه به گفته او سوءقصد کرملين بود مسموم شد، گفت که انتخابات آمريکا نمونه خوبی از روند دمکراتيک است، شايد اشاره او به انتخابات روسيه است که او و طرفدارانش معتقدند در آن تقلب صورت گرفته‌است. او در توییتر نوشت: «از خواب بیدار شدم و به توییتر رفتم تا بفهمم چه کسی برنده شده است. هنوز هیچ چیز مشخص نیست. پس، اين يه انتخابات واقعي است.»

چین

واشنگتن‌پست نوشته است که چین انتخابات آمریکا را به عنوان یک «کشور در حال توسعه» مورد تمسخر قرار داد.

روابط ایالات متحده و چین در دوره چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ بسیار ناخوشایند بود. این اختلافات به طور مشخص در حوزه‌های تجارت، فناوری و دیپلماسی بین‌المللی نمایان شد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه در پاسخ به اینکه آیا او ترجیح می‌دهد بایدن یا ترامپ برنده شوند، گفت که انتخابات ایالات‌متحده امور داخلی آمریکا است و چین موضعی در مورد این خصوص ندارد.

هو شیجین، سردبیر رسانه دولتی گلوبال تایمز چین، پیش از انتخابات اظهار داشته بود که «ایالات متحده در روند نزولی است و «نظرسنجی‌های ایالات متحده اکنون توسط شهروندان چینی مورد تمسخر قرار می‌گیرد.»

ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، امروز ۱۵ آبان‌ماه، در ادامه موضع‌گیری رهبر جمهوری اسلامی، اظهارداشت: «اینکه نتیجه انتخابات آمریکا تا امشب و فردا مشخص شود و چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود، مهم نیست.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ۱۳ آبان گفته بود: «این که چه کسی رئیس‌جمهور [آمریکا] بشود در سیاست ما هیچ تاثیری نمی‌گذارد و رفت و آمد اشخاص در آن مهم نیست.»

روحانی امروز در آیین بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: «دولت بعدی آمریکا در برابر ملت ایران تسلیم خواهد شد و آن‌ها راهی ندارند جز اینکه در برابر قانون، فشار افکار عمومی و مقاومت این ملت بزرگ کوتاه بیایند.»

رئیس‌جمهور ایران ادامه داد: «ملت ما هم کرونا را تحمل کرد و با تحریم و سختی‌ها مقابله کرد و توانست بایستد و ما می‌توانیم موفق نهایی باشیم. یکی از دلایل مهم این نیز، همین افتتاح‌هاست و دلیل روشنی برای این است که ملت ما در برابر فشارها کمر خم نمی‌کند و ما می‌توانیم در برابر دشمنان هم موفق باشیم و آن‌ها را وادار کنیم که باز بیایند و قانون و مقررات را اجرا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهار‌شنبه، ۱۴ آبان‌ماه، ساعاتی پس از پایان رای‌گیری در آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران سامانه موشکی جدیدی را آزمایش کرد که گفته می‌شود به صورت «بالستیک‌های دوربرد رگباری» عمل می‌کند. همزمان، مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را تصویب کرد.

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود: «موضع‌گیری‌های تیم آقای بایدن بهتر است اما به هر حال بایست منتظر ایستاد و دید.»

رسانه‌های ایران احتمال بروز خشونت و درگیری پس از اعلام نتایج انتخابات را برجسته کردند. روزنامه محافظه کار ایرانی وطن امروز، تصویری از ترامپ را با این تیتر منتشر کرده که «رای من را دزدیدند». در مقابل، این روزنامه از بایدن نقل کرده که «همه آرا باید شمارش شود».

اسرائیل

روزنامه اورشلیم‌پست نوشت که جهان همواره با نگرانی انتخابات آمریکا را دنبال می‌کند چون هویت رئیس‌جمهور تاثیر بسیاری بر دیگر کشورها دارد. این بار موضوع دیگری هم در انتخابات تعقیب می‌شود: روند انتخابات.

این روزنامه ادامه داد: «هنوز به طور قطعی معلوم نیست که چه کسی برنده می‌شود و در نتیجه، اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین، ایران، چین و روسیه تصویر روشنی از چگونگی تاثیر این انتخابات بر خود، و همچنین روند - نحوه انجام انتخابات، یا به عبارت دقیق‌تر واکنش بی‌سابقه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به اتفاقات ندارند.»

بیشتر از جهان