فیلادلفیا می‌تواند نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تعیین کند

کار شمارش آراء بدون آن که پایانی برایش درنظر گرفته شده باشد، همچنان ادامه دارد

مرکز شمارش آرا در ایالت پنسلوانیا -REUTERS/Rachel Wisniewski

در یک مرکز بزرگ همایش در فیلادلفیا گروهی به سرعت مشغول شمردن آرایی هستند که به احتمال زیاد برنده انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را تعیین خواهد کرد.

مدت‌ها پیش از انتخابات، فیلادلفیا ایالت تعیین کننده نتیجه نهایی تلقی می‌شد که اکنون نیز چنین شده است. تعداد بی‌سابقه آرای پستی ناشی از همه‌گیری کرونا در این انتخابات، به شک و تردیدهایی که پیش از آن نیز در مورد این انتخابات وجود داشت افزوده است.   

چکیده اوضاع حاکم از این قرار است: درحال حاضر دونالد ترامپ با تعداد ۷۰۰ هزار رای در این ایالت از رقیبش جلوست اما این پایان کار نیست. هنوز تعداد ۱.۴ میلیون رای پستی خوانده نشده است. بخش اعظم آن‌ها آراء نواحی طرفداران حزب دموکرات فیلادلفیا و پیتزبورگ است.

اگر آن آراء هم در همان خطی حرکت کند که تاکنون کرده، جو بایدن حدود ۸۰۰ هزار رای را به خود اختصاص خواهد داد که برای بردن ۲۰ رای کالج انتخاباتی این ایالت و در نتیجه احتمال تکیه زدن در مقام ریاست جمهوری کافی خواهد بود.

آقای ترامپ که بارها به جریان رای‌گیری از طریق پست اتهام توجیه نشده تقلب زده، بامداد چهارشنبه پیش از موقع و به محض آن که موقتا از بایدن پیشی گرفت، اعلام پیروزی کرد.  

اما اکنون او در پیامی کوتاه از کاخ سفید گفته: «این یک تقلب علیه مردم آمریکاست. این موجب شرم کشور ماست. ما آماده پیروزی در این انتخابات بودیم. صراحتا بگویم، ما در این انتخابات پیروز شدیم.»

او افزود: «ما می‌خواهیم در این مورد از قانون استفاده مثبت شود. به همین دلیل به دیوان عالی ایالات متحده رجوع خواهیم کرد.»

این اظهارات هم از طرف دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در ایالت پنسیلوانیا مورد انتقاد قرار گرفته است. تام وولف، فرماندار دموکرات این ایالت، در واکنش به بیانیه رئیس جمهور وعده داد که کلیه آرای مردم شمرده شود.

او گفت: «ما هنوز بیش از یک میلیون رای خوانده نشده در پنسیلوانیا داریم. به شهروندان پنسیلوانیا  قول می دهم همه آراء را بشماریم، و این کاری است که خواهیم کرد.»  

«بگذارید روشن کنم: این حمله هردو حزب علیه انتخابات در پنسیلوانیا، آراء ما و دموکراسی است. نواحی مختلف ایالت به گونه‌ای خستگی ناپذیر، به سرعت هرچه تمامتر و دقت هرچه تمامتر کار می‌کنند. پنسیلوانیا یک انتخابات منصفانه خواهد داشت و ما هر رای را می‌شماریم.»

اَل اشمیت، کمیسر جمهوری‌خواه که مسئول انتخابات در شهر فیلادلفیاست نیز در یک رشته توئیت واکنش نشان داده است. 

او نوشت: «فیلادلفیا از خواندن کلیه آرای قانونی که توسط رای دهندگان واجد شرایط داده شده باز نخواهد ایستاد. و ما تا شمارش آخرین رای، گزارش خواهیم داد و گزارش خواهیم داد و گزارش خواهیم داد.»

بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است رئیس‌جمهور ترامپ از آنچه ناظران انتخاباتی «سراب قرمز» در پنسیلوانیا خوانده‌اند، استفاده کند. این واژه‌ای است که پیروزی موقت منتج از ترتیب خواندن آرا را توصیف می‌کند. از آنجایی که در روز انتخابات تعداد بیشتری از جمهوری‌خواهان رای دادند، انتظار آن می‌رفت که آقای ترامپ بر آقای بایدن پیشی گیرد زیرا این آراء سریع تر از آرایی خوانده شده که با پست به حوزه‌های انتخاباتی ارسال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات مسئول انتخابات همچنین بسیار پیشتر از امروز می دانستند که نخواهند توانست نتایج نهایی انتخابات را در همان شب اعلام کنند. در این ایالت بیش از سه میلیون نفر از طریق پست رای داده‌اند. این امری بی‌سابقه در ایالتی است که اکثر شهروندان آن بطور معمول شخصا به حوزه‌های رای گیری مراجعه می‌کنند. مقامات هشدار داده‌اند که حدود سه روز طول خواهد کشید تا تمام آراء خوانده شود.

کار شمارش آراء بدون آن که پایانی برایش درنظر گرفته شده باشد، همچنان ادامه دارد. ماموران خواندن آراء در تمام طول سه شنبه شب و روز چهارشنبه به خواندن آراء ادامه داده‌اند. کار آن ها بخاطر تاخیر در تحویل ماشین‌های خواندن رای به این مرکز به تاخیر افتاده است. 

لیزا دیلی، یکی از کمیسرهای انتخابات از حزب دموکرات به نشریه «فیلادلفیا اِنکوایِر» گفت که تعداد زیاد آراء انتخاباتی کار آن ها را سخت کُند کرده است. 

او گفت: «ما هرگز با این تعداد رای پستی و حضوری رو به رو نشده بودیم. فکر می‌کردیم زمان‌بندی امان درست است اما صادقانه بگویم هرگز در گذشته با این تعداد رای رو به رو نشده بودیم.»

آقای ترامپ هم اکنون نیز گفته است که برای مسدود کردن شمارش آراء در پنسیلوانیا به دیوان عالی رجوع خواهد کرد. اما ایالت پنسیلوانیا خود را برای این دقایق آماده کرده است.

پنسیلوانیا دقیقا بخاطر اهمیتی که برای هردو کمپ انتخابات امسال دارد، با یک رشته شکایات قانونی در مورد نحوه سازماندهی انتخابات در این ایالت روبه‌رو بوده است. 

ستاد انتخاباتی ترامپ و حزب جمهوری‌خواه هشت مورد شکایت برای محدود کردن استفاده از رای پستی به دادگاه تسلیم کرده‌اند. حوزه قضایی این ایالت که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است تلاش‌هایی را که برای خواندن آراء پیش از روز انتخابات صورت می‌گرفت مسدود کرد که اگر نمی‌کرد امروز خواندن آراء با چنین تاخیری انجام نمی‌شد.

© The Independent