تأثیر آرای آمریکایی‌های عرب‌تبار در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مسائل داخلی و اقتصادی، عمده‌ترین عامل تعیین کننده در انتخابات است

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه. عكس از:  AFP

طبق برآورد اتاق‌های فکر در ایالات متحده، جمعیت اعراب ساکن آمریکا  بین دو تا سه میلیون نفر تخمین زده می‌شود که تجمعات بشری بزرگی را در چند ایالت تشکیل می‌دهند. هرچند عرب‌های مقیم آمریکا حدود یک درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما حضور پررنگ آنها در دو ایالت چرخی که شاهد رقابت شدیدی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات وی هستند، می‌تواند اهمیت و تأثیرگذاری آرای عرب‌های ساکن ایالات متحده را در تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آشکار کند.

در حالی‌که اطلاعات دقیقی از توزیع جمعیت اعراب ساکن آمریکا در ایالت‌های مختلف این کشور وجود ندارد و نظرسنجی معتبری در مورد جهت‌گیری‌های سیاسی آنها انجام نشده است، اما به عنوان مثال و طبق گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، شمار آمریکایی عرب‌تبار در ایالات چرخی میشیگان که پیشتازی میان دو رقیب انتخاباتی در نوسان است در حدود ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. افزون بر آن، در ایالت مینه‌سوتا نیز حدود ۱۰۰  هزار آمریکایی عرب‌تبار زندگی می‌کنند و آرای آنها می‌تواند در چرخش نتایج انتخابات تأثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد. اما به صورت عموم می‌توان گفت که آرای اعراب ساکن آمریکا در مقایسه با جمعیت آنها، پراکنده و متفرق است و این پراکندگی تنها به دلیل توزیع جغرافیایی نیست، زیرا موضع آنها در قبال حمایت از ترامپ یا بایدن، تفاوت چندانی با سایر آمریکایی‌ها ندارد و این امر می‌تواند بر وحدت نظر آنها تأثیر‌گذاری بسیاری داشته باشد.

در همین زمینه، بشار جرار، تحلیلگر سیاسی و استاد برنامه‌های دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ایالات متحده که مقیم واشنگتن است، می‌گوید که ارتباط به میهن اصلی، یکی از عمده‌ترین عواملی است که هویت شهروندان آمریکایی عرب‌تبار را تعیین می‌کند، شماری تا به حال خود را به عنوان مقیم در آمریکا قلمداد می‌کنند، اما برخی دیگر که با جامعه سازگاری پیدا کرده اند و بیشتر به مسائل داخلی اهمیت می‌دهند، از ترامپ حمایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرار می‌گوید از نظر تاریخی، اعتقاد بر این است که یک لابی عرب ـ آمریکایی تأثیرگذاری که آرای آمریکایی‌های عرب‌تبار را به جهت معینی سوق دهد، وجود دارد، اما متأسفانه، چنین برنامه‌ای وجود نداشته و موضوع سراسر به سفارتخانه‌ها و سازمان‌های با گرایش‎های سیاسی و مذهبی مرتبط می‌شود و بازتاب دهنده موضع اعراب آمریکا نیست. وی خاطرنشان کرد که بساری بدین باورند که سیاست‌های نامزدها در قبال خاورمیانه، عامل اصلی جهت‌گیری آمریکایی‌های عرب‌تبار در انتخابات ریاست جمهوری است.

برخی به دلیل سیاست‌های ترامپ در قبال مسئله فلسطین یا صلح خاورمیانه، موضع خصمانه علیه ترامپ دارند، اما شماری دیگر انتخاب بایدن را به عنوان ادامه سیاست‌‌های باراک اوباما در حمایت از جنبش‌‌های اسلام سیاسی که عامل ایجاد هرج و مرج در بسیاری از کشورهای عربی و آوارگی اقلیت‌ها در خاورمیانه شده است، می‌دانند.

محمد سطوحی، نویسنده و کارشناس امور آمریکا که مقیم نیویورک است، اظهار داشت که در آمریکا هیچ تجمع عربی که جهت‌گیری مشخصی در انتخابات داشته باشد، وجود ندارد، افزون بر این‌که حامیان هر گروه در میان خود نیز اختلاف‌نظرهای بسیاری در مورد نامزدها دارند. وی افزود: سیاست نامزدها در قبال مسائل خاورمیانه نقش اساسی در جهت‌گیری رأی‌دهندگان عرب دارد، به عنوان مثال، از آن‌جا که این تصور وجود دارد كه بایدن، زمینه رشد مجدد اخوان المسلمین را مانند اوباما و كلینتون فراهم می‌كند، بنابراین هر عرب آمریکایی كه مخالف سازمان اخوان المسلمین باشد با بایدن مخالف است.

محمد سطوحی گفت: در مورد مصری‌ها، به ویژه بزرگسالان، درصد اندکی از مسلمانان و اغلب مسیحیان، با توجه به همین اندیشه، مخالف بایدن هستند، اما گروه‌های لیبرال مصری‌تبار تمایل بیشتری به رأی دادن به بایدن دارند. وی افزود: این ایده که بایدن از اخوان المسلمین حمایت می‌کند، کاملا اشتباه و خلاف واقعیت است و من شخصا به این شایعه اعتقادی ندارم. 

سطوحی اذعان می‌کند که جو بایدن از حمایت گسترده‌ای سازمان‌های اسلامی و شخصیت‌های اسلام‌گرا برخوردار است، زیرا به باور ناظران از جمله بشار جرار، سیاست صریح ترامپ در دوگانگی اسلام سیاسی که سازمان اخوان المسلمین آن را بازتاب می‌دهد و مخالفت ترامپ با سیاست افرادی که از اسلام‌گرایی برای برآورده شدن منافع خود استفاده می‌کنند، باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده است.

هرچند برخی از آمریکایی‌های عرب‌تبار در انتخابات سال ۲۰۱۶، به ترامپ رأی داده بودند، اما برخی از سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا در حمایت از اسرائيل، از جمله به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، آنها را از حامیان ترامپ به مخالفان او تبدیل کرده است.

به گفته سطوحی، سیاست‌های ترامپ در قبال بیت‌المقدس، بلندی‌های جولان و تحت فشار قرار دادن برخی از کشورهای عربی برای رسیدن به صلح با اسرائیل می‌تواند در آرای آمریکایی‌های عرب‌تباری که این گونه سیاست‌ها را نمی‌پذیرند، نقش داشته باشد. افزون بر آن، سطوحی معتقد است که ترامپ پیوسته سعی در جلب رضایت گروهی از جمهوری‌خواهان دارد که رویکرد سختگیرانه در قبال مهاجران دارند و این امر، عامل دیگری برای مخالفت برخی از آمریکایی‌های عرب‌تبار با ترامپ است.

با توجه به این‌که حدود ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی عرب‌تبار در شهرهای "دیترویت" و "دیربورن" در ایالت میشیگان زندگی می‌کنند، بنابر این، آرای عرب‌ها در این ایالت ممکن است نقش تأثیرگذاری در نتایج انتخابات داشته باشد. در سال ۲۰۱۶، ترامپ با کسب کمتر از ۱۱ هزار رأی نسبت به رقیبش کلینتون، از کل آرای ایالت میشیگان که چیزی حدود ۴.۸ میلیون بود، در این ایالت برنده شد.

در ایالت مینه‌سوتا، اداره سرشماری، جمعیت کل آمریکایی‌های عرب‌تبار را در سراسر این ایالت در حدود ۱۰۸،۵۵۳ نفر تخمین می‌زند. از آن‌جا که در انتخابات سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون با کسب نزدیک به ۴۴۵۰۰ رأی یا ۱.۵ درصد آرای مینه‌سوتا توانست در مقابل ترامپ در این ایالت به پیروزی برسد، بنابر این، مینه‌سوتا نیز به عنوان یک ایالت چرخی به شمار می‌رود. هرچند نظرسنجی‌های انجام شده در این ایالت نشان می‌دهد که نامزد دموکرات نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود ۹ امتیاز بیشتر دارد، اما بشار جرار بر صحت این نظرسنجی‌ها شک و تردید دارد و آنها را "فریبنده" توصیف می کند و توضیح می دهد که به دلیل پدیده حمله به طرفداران ترامپ، بسیاری از مردم نظرات واقعی خود را در نظرسنجی‌ها بیان نمی‌کنند.

در پنسیلوانیا نیز که به عنوان یک ایالت چرخشی محسوب می‌شود، جمعیت بزرگی از شهروندان آمریکایی که اصالتا از سوریه هستند، زندگی می‌کنند. سطوحی بدین باور است که اغلب این شهروندان به استثنای افرادی که از اسلام سیاسی کنونی پیروی می‌کنند، به ترامپ رأی خواهند داد، افزون بر آن، لبنانی‌هایی که مخالف سیاست‌های انعطافی بایدن (حزب دموکرات) در قبال ایران و "حزب الله" هستند، از ترامپ حمایت خواهند کرد. همچنان، مصری‌ها نیز به دلیل حمایت ترامپ از مصر به ویژه در مورد "سد النهضه" که مصر آن را یک مسئله مرتبط به امنیت ملی خود تلقی می‌کند، به ترامپ رأی خواهند داد. وی می‌گوید در ایالت تنسی، منطقه به نام کُردستان وجود دارد که محل زندگی جامعه کُرد است و آنها پیشاپیش حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده اند.

البته مسائل داخلی و اقتصادی، عمده‌ترین عامل تعیین کننده برای جهت‌گیری‌های تمام شهروندان آمریکایی از جمله عرب‌ها در انتخابات ریاست جمهوری است. با توجه به وضعیت اقتصادی، ممکن است موضوع تعطیلی برای جلوگیری از گسترش انتشار ویروس کرونا که ترامپ مخالف آن است، در انتخابات به سود ترامپ تمام شود، در حالی‌که جو بایدن قصد دارد در صورت پیروزی، آمریکا را دوباره تعطیل کند.

محمد سطوحی همچان اشاره کرد که مسائل دیگری از جمله سیاست‌های مرتبط به سقط جنین و همجنس‌‌گرایی، ممکن است در تصمیم‌گیری محافظه‌کاران عرب در انتخابات نقش داشته باشد، اما تأثیر این موضوعات تعیین کننده نیست.

از سوی دیگر، سیاست‌های بایدن در مورد توسعه برنامه‌های بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، ممکن است برای بسیاری از افرادی که در صنعت نفت شل کار می‌کنند، نگران کننده باشد، زیرا به باور آنها، پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، منافع آنها را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند. کارشناسان بدین باورند که این مسئله در ایالت تگزاس که وابستگی بسیاری به صنعت نفت شل دارد، می‌تواند در انتخابات تأثیرگذار باشد.

موضوع مالیات، عامل تعیین کننده دیگری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، زیرا نامزد حزب دموکرات خواستار افزایش مالیات است و همین امر باعث شد "فیفتی سنت"، خواننده رپ حمایت خود را از ترامپ اعلام کند، وی با تمسخر به بایدن گفته است:"من نمی‌خواهم تونتي سنتی باشم".

© IndependentArabia