کاخ سفید قرارداد فروش ۵۰ جنگنده اف-۳۵ به امارات را به کنگره آمریکا اطلاع داد

اسرائیل تنها کشوری در منطقه خاورمیانه است که تاکنون موفق شده این هواپیماهای نظامی فوق پیشرفته را در اختیار داشته باشد

دولت ایالات متحده اجازه فروش جت‌های جنگنده اف-۳۵ ساخت آمریکا را به هر کشوری نمی‌دهد- JACK GUEZ / AFP

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در یک خبر فوری از قول منابع آگاه گزارش داد که کاخ سفید به کنگره آمریکا رسما اطلاع داده است برای صدور مجوز فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به امارات متحده عربی اقدام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا قصد دارد مجوز فروش ۵۰ فروند از این جنگنده‌ها را به امارات صادر کند.

دولت ایالات متحده اجازه فروش جت‌های جنگنده اف-۳۵ ساخت آمریکا را به هر کشوری نمی‌دهد و اسرائیل تنها کشوری در منطقه خاورمیانه است که تاکنون موفق شده این هواپیماهای نظامی فوق پیشرفته را در اختیار داشته باشد.

به دنبال توافق امارات با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط که ماه اوت اعلام و ماه سپتامبر در کاخ سفید امضا شد، دولت اسرائیل می‌گوید دیگر به فروش تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکا به آن کشور مسلمان اعتراض نخواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل در بیاناتی که رسانه‌های آن کشور پس از توافق عادی سازی روابط با سودان منتشر کردند، این مطلب را عنوان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو و گانتز در اظهاراتی که رسانه‌ها منتشر کردند به طور مشخص به سلاح یا تجهیزات نظامی خاصی اشاره نکرده بودند، اما به نظر می‌رسد منظور آنها جت‌های اف-۳۵ باشد، که پیش از این با فروش آن به امارات مخالف بودند.

بنیامین نتانیاهو بارها تاکید کرده است که مخالفت دولت او با فروش اف-۳۵  به امارات، ارتباطی با توافق آنها برای برقراری روابط دیپلماتیک ندارد و آخرین بار در اواسط اوت و پس از اعلام توافق، مخالفت خود را تکرار کرد.

از سوی دیگر واشنگتن همواره بر تعهد خود بر حفظ برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه تاکید کرده است و فروش این جنگنده‌های پیشرفته به یک کشور عرب مسلمان حاشیه فارس تحول مهمی در این ارتباط محسوب می‌شود.

اطلاع رسانی دولت به کنگره در مورد قراردادهای فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای خارجی این امکان را به قانونگذاران می‌دهد که بر اساس قوانین موجود و بنا بر ملاحظات امنیتی یا سیاسی، مانع از اجرای آن شوند.

دو سناتور دموکرات ده روز پیش طرحی را ارائه دادند که در صورت تصویب، محدودیت‌های بیشتری برای فروش جت‌های اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین، که فناوری‌های پیشرفته و حساسی در آن به کار رفته است، اعمال می‌شود

تاکنون تنها کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و چند متحد دیگر آمریکا مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا یا نیوزیلند، و همچنین اسرائیل، صلاحیت خرید و استفاده از این جنگنده‌ها را داشته‌اند.