عمران خان با نوشتن نامه‌ای به فیس‌بوک خواستار ممنوعیت اسلام‌هراسی شد

«درست مانند ممنوعیتی که درباره انکار هولوکاست وجود دارد»

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان- AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان خطاب به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک نامه‌ای نوشت و در آن خواستار ممنوعیت اسلام‌هراسی در این شبکه اجتماعی شد و گفت باید با این امر نیز مانند انکار هولوکاست برخورد شود. 

نخست وزیر پاکستان و ستاره سابق ورزش کریکت گفت دنیا نباید منتظر «کشتار همگانی» مسلمانان باشد تا «بالاخره اسلام‌هراسی را ممنوع کند.» 

آقای خان با اشاره به واکنش فرانسه به بریدن سر ساموئل پاتی معلم، هشدار داد: «به حاشیه راندن افراد به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر منجر به افراطی‌گرایی می‌شود» و افزود «این چیزی است که دنیا بدان هیچ نیازی ندارد.» 

تحت فشار دولت‌های سراسر دنیا که خواستار اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از تبدیل شبکه‌های اجتماعی به محفلی برای گسترش نفرت و اطلاعات کذب هستند، فیس‌بوک نیز گام‌هایی در خصوص تصحیح این مشکلات برداشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در ماه جاری میلادی، این شبکه انتشار هرگونه محتوایی که هولوکاست را انکار یا دستکاری می‌کند، ممنوع کرد، اقدامی که مورد استقبال افراد فراوانی قرار گرفت. در ماه اوت، این شبکه اجتماعی که از سوی بیش از ۲.۵ میلیارد نفر در سراسر دنیا استفاده می‌شود، انتشار سخنان نفرت‌پراکن از جمله هرگونه محتوایی که صورت سیاه رنگ‌کرده افراد را به تصویر کشیده یا ادعاهایی که می‌گویند یهودیان کنترل دنیا را به دست دارند، ممنوع کرد. 

نخست وزیر پاکستان در نامه عصر یک‌شنبه خود به مارک زاکربرگ خواستار توجه بیشتر به «پدیده در حال رشد اسلام‌هراسی» شد که «نفرت‌پراکنی، افراطی‌گرایی و خشونت‌ورزی را در سراسر جهان تشویق می‌کند» به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک. 

آقای خان نوشت: «من قدردان این اقدام شما هستم که به درستی هر انتقاد یا شکی درباره هولوکاست را ممنوع می‌کنید که اوج کشتار یهودیان در آلمان و سراسر اروپا به دست نازیان بود… با این حال امروز ما شاهد کشتار مشابهی علیه مسلمانان در اقصی نقاط دنیا هستیم.» 

آقای خان گفت مسلمانان از حقوق شهروندی خود محرومند و به آزادی‌های دموکراتیک برای انتخاب نحوه پوشش و نوع عبادت خود دسترسی ندارند. او به عنوان مثال به کشور همسایه، هند و همچنین فرانسه اشاره کرد و گفت: «در هند قوانین و تمهیدات ضد مسلمانان از جمله سی‌ای‌ای و ان‌آرسی و همچنین کشتار هدفمند مسلمانان و سرزنش کردن آنان برای شیوع ویروس کرونا منعکس‌کننده پدیده زشت اسلام‌هراسی است.»

او اظهار داشت: «در فرانسه اسلام مترادف با تروریسم است و انتشار کاریکاتورهای کفرآمیز که اسلام و پیامبر مقدس ما را هدف قرار می‌دهند مجاز است. این باعث قطبی‌تر شدن فضا و به حاشیه راندن بیشتر مسلمانان در فرانسه می‌شود. فرانسوی‌ها چگونه میان شهروندان افراطی‌گرای مسلمان خود با عموم جمعیت مسلمان ساکن در کشور تمیز قائل می‌شوند؟» 

آقای خان به دلیل «سوءاستفاده و آزار روزافزون مسلمانان و ترسیم آنان به عنوان افرادی شرور در شبکه‌های اجتماعی» خواستار ممنوعیت اسلام‌هراسی شد و گفت: «هرگونه پیام نفرت‌پراکنی باید به کل ممنوع شود» چرا که «هیچ کس نمی‌تواند بگوید پیام‌های نفرت‌انگیز علیه گروه‌های مشخصی از مردم ممنوع است ولی در قبال سایرین موردی ندارد.» 

در پاسخ به درخواست آقای خان، سخنگوی فیس‌بوک گفت این شرکت علیه هرگونه نفرت‌پراکنی است و حمله به افراد بر اساس نژاد، قومیت، ملیت یا مذهب آن‌ها را برنمی‌تابد. 

این سخنگو با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما سخنان نفرت‌پراکن را به محض اطلاع از آن‌ها حذف می‌کنیم.» و افزود این شرکت قبول دارد که «هنوز راه درازی» برای پیمودن دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان