خانواده مهرداد سپهری از پلیس شکایت کردند

شباهت مرگ سپهری که در بازداشت جان باخت با جرج فلوید در آمریکا افکار عمومی را متأثر کرده است

در پی جان ‌باختن مهرداد سپهری در شهر مشهد، فردی که انتشار ویدئوهای شکنجه و آزار او توسط پلیس در فضای مجازی موجی از خشم را به دنبال داشته است، خانواده او از پلیس شکایت کردند.

روز شنبه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن، پلیس در خیابانی در مشهد یک فرد با دست‌های بسته را با اسپری فلفل و شوکر برقی در ملاء عام شکنجه و آزار می‌دهد.

شاهدان می‌گویند که فرد درگذشته نزدیک به یک ساعت دستانش به تیرک خیابان بسته شده بود و پلیس مرتباً به وی اسپری فلفل و شوکر برقی می‌زد.

این فرد که مهرداد سپهری نام دارد، بر اساس گزارش‌ها، در جریان انتقال به بیمارستان باز هم در خودروی پلیس مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و جان خود را از دست می‌دهد و پیکر او به سردخانه منتقل می‌شود. خانواده آقای سپهری می‌گویند که آثار شکنجه همچنان بر بدن مهرداد سپهری مشهود بوده است.

حال مهدی اخلاقی، دادستان نظامی استان خراسان رضوی، خبر داده است که «پرونده‌ای در این ارتباط در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده و خانواده متوفی نیز شکایت خود را به این دادسرا اعلام کرده‌اند».

ماجرا از زمانی شروع شد که در پی یک اختلاف خانوادگی با همسرش، پلیس به جریان وارد می‌شود. سپس او را با خشونت از خانه خارج می‌کنند و دستان او را به تیرکی می‌بندند. طی مدت‌ زمان ۴۵ دقیقه تا یک‌ساعتی که آقای سپهری دست‌بسته روی زمین نشسته بود، یک مامور پلیس بارها اسپری فلفل به چشمان وی می‌پاشد و به او شوکر برقی می‌زند. در هنگام سوار شدن مهرداد سپهری به اتومبیل پلیس، او همچنان زنده بود اما در طول مسیر جان خود را از دست می‌دهد. پزشکان به خانواده آقای سپهری گفته‌اند که دلیل مرگ خفگی براثر اسپری فلفل بوده است.

ماجرای مرگ مهرداد سپهری از آن‌ جهت مورد توجه قرار گرفت که چندی پیش کشته‌ شدن جرج فلوید، توسط پلیس آمریکا، موجی از واکنش‌ها را در سراسر جهان به دنبال داشت. در آن ماجرا نیز پلیس با اعمال خشونت، باعث مرگ فرد بازداشتی و بی‌دفاع شده بود. در آن زمان مسئولان جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای نیز به ماجرا اشاره کردند و نیروهای وابسته به حکومت حتی مراسم ختم برای جرج فلوید برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال دقیقاً ماجرایی با همان شرایط برای یک فرد ایرانی در حکومت ایران رخ ‌داده است.

این موضوع بار دیگر نگرانی از رفتار نیروهای امنیتی با زندانیان را افزایش می‌دهد. وقتی یک پلیس این‌چنین راحت در برابر چشمان مردم و ملاء عام دست به شکنجه می‌زند، مشخص نیست در زندان‌هایی که از چشم عموم نیز پنهان است، چه فجایعی رخ می‌دهد.

ماجرای قتل‌ در پی شکنجه نخستین‌ بار نیست که در حکومت جمهوری اسلامی رخ می‌دهد. پیشتر افرادی مانند ستار بهشتی، امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی، ترانه موسوی، زهرا کاظمی و ده‌ها نفر دیگر از زندانیان به دلیل شکنجه توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

بیشتر از