دادستان تهران: «دشمن روی اراذل و اوباش برنامه‌ریزی کرده است»

تدابیر جدید برای مقابله با «اراذل و اوباش»: بسیج وارد صحنه خواهد شد 

گرداندن اراذل و اوباش در خیابان‌های تهران و رشت انتقادات زیادی به همراه داشت - عکس از خبرگزاری فارس

هفته گذشته رسانه‌های داخلی ایران خبر کشته شدن یک بسیجی به نام «محمد محمدی» را منتشر کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد محمدی در حال انجام «امر به معروف و نهی از منکر» بوده است که با سلاح سرد کشته می‌شود.

حالا علی القاصی‌مهر، دادستان تهران، از «تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم موضوع قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در دادسراهای سراسر کشور» خبر داده است. 

دادستان تهران مدعی شده است که «برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی، از جمله اراذل و اوباش که دشمن روی اینها برنامه‌ریزی کرده است، باید تحت اشراف و کنترل باشند.»

بنا به گزارش خبرگزاری تسنیم، دادستان تهران با تاکید بر این که «در برخورد با جرایم، ناامنی‌ها و مخلان نظم و امنیت با قدرت کار را ادامه خواهیم داد»، می‌گوید: «با قوت و قدرت در کنار پلیس هستیم و نباید حتی ذره‌ای در مقابل قانون‌شکنان کوتاه آمد.» 

این مقام قضایی تصریح کرد: «با توجه به این که دادستان‌ها به موجب قانون عضو ستادهای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان‌ها می‌باشند، در بخشنامه دادستانی کل کشور کلیه دادستان‌ها مکلف شده‌اند حداکثر استفاده را از ظرفیت این ستادها برای پیشگیری از وقوع جرائم به عمل آورند.»

از سوی دیگر، هفته‌نامه «صبح صادق» که متعلق به معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه است، با انتشار یادداشتی از تشکیل گشت‌های «رضویون بسیج» از طریق یگان‌های امنیتی سپاه تهران خبر داده است. 

تیتر این گزارش کوتاه منتشر شده در صبح صادق، «رضویون در مقابل اوباش»  است. در بخشی از این یادداشت با اشاره به ماجرای کشته شدن یک بسیجی در تهران آمده است: «جدا از برخی بیشرمی‌های رسانه‌ها در کوچک شمردن عمل این پدر شجاع در حفاظت از ناموس مردم، به نظر می‌رسد که چنین اموری ناشی از جولان اراذل و اوباش در شهرها بوده است.»

در این گزارش با بیان این که «نیروی انتظامی مأمور اصلی برخورد با این شرارت‌ها و جمع‌آوری کانون‌های اصلی و عاملان آنها است»، آمده است: «نیروی انتظامی در قالب طرح‌های ضربتی این کار را شروع کرد و از طرفی به دلیل گستردگی پهنه پایتخت و نیز معضل حاشیه‌نشینی که بخشی از این شرارت‌ها معلول آن است، به گسترش چتر اطلاعاتی و شناسایی و نیز گسترش سطح عملیات نیاز داشت. از این رو، بسیج به عنوان نیروی معین وارد عرصه شد.»

بنا به نوشته هفته‌نامه صبح صادق، «در تهران گشت‌های رضویون بسیج برای این منظور از طریق یگان‌های امنیتی سپاه تهران شکل گرفت و این سپاه علاوه بر ماموریت جمع‌آوری معتادان متجاهر و بازپروری و مهارت‌آموزی این افراد در اردوگاهی که به این منظور دایر کرده، وارد موضوع برخورد با عوامل ایجاد ناامنی در محلات نیز شده است.»

سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ هم  درباره همکاری سپاه تهران بزرگ با نیروی انتظامی در این طرح گفته است: «برای این منظور از سال ۱۳۹۷ گشت‌های رضویون را راه‌اندازی کردیم که تبلور آن را امسال خواهیم دید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی انتظامی در هفته‌های اخیر اقدام به گرداندن برخی سارقان و متهمان در خیابان‌های شهر کرد. در ۲۷ شهریورماه، ماموران نیروی انتظامی چند نفر از افراد موسوم به «اراذل و اوباش» را در منطقه تهرانپارس را در خیابان‌ها گرداندند و کمی بعدتر هم ماموران نیروی انتظامی شهر رشت، افراد موسوم به «اراذل و اوباش حمله‌کننده به بیمارستان پورسینا» را در سطح شهر راه بردند. در شانزدهم مهرماه نیز سه سارق را در خیابان‌های پایتخت و در انظار مردم گرداندند.

تمامی این اقدامات با انتقادهای بسیاری از سوی برخی مسئولان و نیز شهروندان روبه‌رو شد و نهایتا رئیس قوه قضائیه را ناچار کرد تا به دادستان تهران دستور دهد که با مامورانی که به چنین اقدامی دست زده‌اند، مقابله کند. 

بیشتر از