صلیب سرخ: فعالیت‌ در افغانستان را تحت هر شرایطی ادامه می‌دهیم

صلیب سرخ بیش ۳۰ سال است که در افغانستان فعالیت دارد

AFP

پیتر موریر، رئیس عمومی صلیب سرخ، در دیدار که با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، در اجلاس سالانه کران "مونتانا" در ژنو سوئیس داشت گفته است که فعالیت‌های این سازمان در هر شرایط در افغانستان ادامه خواهد داشت.

آقای پیتر موریر، گفت: «در کنار چالش‌های جدی امنیتی که در افغانستان در برابر فعالیت‌های سازمان صلیب سرخ وجود دارد، باز هم این سازمان به خدماتش در این کشور ادامه میدهد».

آقای موریر، همچنین گزارشی را که سازمان صلیب سرخ، درمورد وضعیتی زندان و زندانیان افغانستان تهیه نموده بود، به رئیس اجرایی افغانستان، آقای عبدالله عبدالله، داد و از او خواست که به توصیه‌های گزارش این سازمان توجه کنند.

آقای عبدالله، تعهد کرد که حکومت افغانستان در مورد برخورد انسانی با زندانیان و بهبود وضعیت زندانها در این کشور که از سوی سازمان صلیب سرخ تهیه شده است، توجه جدی میکند.

رئیس اجرایی افغانستان، در دیداری که با پیتر موریر، رئیس عمومی صلیب سرخ در ژنو سوئیس داشت از حضور دائمی کمک‌ها و فعالیت‌های همیشگی سازمان صلیب سرخ در افغانستان تشکری کرد و از آقای موریر، خواست که با توجه به نیازها و وضعیت در افغانستان، فعالیتهای این سازمان را گسترش دهد.

سازمان صلیب سرخ، در حال از ادامه فعالیت‌های این نهاد در افغانستان خبر می‌دهد که چند ماه بیش گروه طالبان کارمندان این نهاد را تهدید کرد که این کار طالبان باعث متوقف شدن فعالیتهای این سازمان درسراسرافغانستان گردید.

گروه طالبان با نشر اعلامیه گفته بود که سازمان صلیب سرخ در افغانستان به تعهداتش با این گروه صادق نیست و به همین دلیل تا اطلاع ثانی، امنیت این کارمندان را در افغانستان تضمین نمی‌کنند اما پس از سپری شدن چند ماه، تفاهم نامهای میان این سازمان و گروه طالبان صورت گرفته که این سازمان دوباره فعالیتهای شان را در سراسر افغانستان آغاز کردند.

شفیق احمدزی، دانشجوی دانشکده زراعت، او در مورد این تهدید‌ها می‌گوید: «همه انسان‌های روی زمین می‌دانند که فعالیت‌های صلیب سرخ در جهان جز خدمت برای قربانیان جنگ، چیزی بیشتر نیست. همه می‌دانند که این سازمان از گذشته تاکنون هیچ گونه فعالیت سیاسی، حزبی و گروهی نداشته و ندارد. تلاش میکنند تا سودشان برای مردم برسد، و بس. در افغانستان جنگ جریان دارد، قربانیان این جنگ نیاز جدی به کمک این سازمان دارد و طالبان نباید این گروه را بدون درک واقعیت‌ها تهدید کند و یا اینکه در برابر فعالیت‌های این نهاد مانع ایجاد کنند».

پری عثمانی که در یکی ازمدرسه‌ها درشهرکابل آموزگار است نیز می‌گوید: «تهدید کارمندان صلیب سرخ، توسط گروه طالبان در افغانستان نگران کننده است».

او افزوده است: «گروه طالبان با هیچ کس سازش ندارند، دکتر، راننده، کشاورزا، دانشجو، اساتید، عالم دین، زنان، اطفال و در کل همه را تهدید می‌کنند... امید است که فعالیت‌های بشردوستانه این سازمان در افغانستان ادامه داشته باشد».

صلیب سرخ بیش از ۳۰ سال می‌شود که در افغانستان فعالیت دارد.

کمک به اسیران جنگی، توان‌بخشی به معلولین، ارائه خدمات صحی به قربانیان جنگ، توزیع مواد غذایی و مابقی کالاها، کمک به افراد بی‌خانمان داخلی و خدمات آب‌رسانی از جمله فعالیت‌های عمده و اساسی این سازمان در افغانستان به شمارمی‌رود.

بیشتر از