سنگ آسمانی از بیخ گوش ترامپ و بایدن می‌گذرد

با وجود هیجان رسانه های اجتماعی، احتمال برخورد بسیار ناچیز است

سیارک حتا در صورت برخورد با زمین خسارتی به بار نخواهد آورد - عکس از رویترز

یک سیارک در روز انتخابات ایالات متحده به سوی زمین در حرکت خواهد بود، اما تقریبا قطعی است که برخوردی صورت نخواهد گرفت، چه رسد به اینکه خطری را متوجه زمین کند. هیجان درباره جرم آسمانی که با عنوان 2018VP1 شناخته می شود در روزهای اخیر بالا گرفته است. این سیارک روز دوم نوامبر، روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از کنار زمین گذر خواهد کرد. عده ای گمان می برند که  که گذر این سیارک می تواند یکی از نشانه های اتفاقاتی مهم در آن هفته باشد. اما این جرم آسمانی به قطع یقین دعوت زمین برای بازدید را نخواهد پذیرفت. اگر هم می پذیرفت، راهی به زمین پیدا نمی کرد چرا که پیش از آنکه بخت نزدیک شدن به زمین را پیدا کند در اتمسفر متلاشی می شد. علاقه و اشتیاق اخیر به پیگیری وضعیت این سیارک با پست نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان آمریکایی، که اخباری درباره گذر این سیارک از زمین به اشتراک گذاشته بود بالا گرفت. او در صفحات اینستاگرام و توییتر خود نوشت سیارک 2018VP1، سنگ فضایی با ابعاد یک یخچال با سرعت ۴۰هزار کیلومتر بر ساعت به سمت ما در حرکت است.

«این موضوع می تواند در روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری یعنی دوم نوامبر، مردم زمین را به جوش و خروش بیندازد. این سیارک به اندازه ای نیست که منجر به خسارت شود، بنابراین اگر جهان در سال ۲۰۲۰ به پایان نرسد، این دیگر تقصیر کائنات نیست.» حق با نیل دگراس تایسون است، این سیارک به مراتب کوچکتر از آن است که بتواند خسارتی ایجاد کند. ابعاد این جرم آسمانی تنها ۶.۵ پا است. چنین جرم کوچکی می تواند تاثیرات کوچکی نظیر لرزش شیشه های پنجره و افتادن شهاب سنگ های بسیار کوچک به دنبال داشته باشد. اما حتی اگر هم این سیارک به زمین برخورد کند باز هم ممکن است کسی متوجه برخورد آن نیز نشود. یک سیارک برای آنکه از دید ناسا در رده اجرام بالقوه خطرناک دسته بندی شود، بایستی به مراتب بزرگ تر از اینها باشد، یعنی باید دستکم ۱۴۰ متر قطر داشته باشد. ناسا بیش از ۲۰۰۰ جرم آسمانی از این دست را می شناسد، از این رو اجرام بالقوه خطرناک، سیارک ها و دنباله دارهای به مراتب واقع بینانه تری برای نگرانی هستند. اما هر اظهارنظری مبنی بر اینکه احتمال جدی مبنی بر برخورد آن با زمین وجود دارد نیز اغلب گمراه کننده و غلط انداز است. 

ناسا می گوید  احتمال ورود سیارک  2018VP1 به اتمسفر زمین تنها چهار دهم درصد است و با قطعیت می توان گفت که این سیارک از فاصله ای ایمن از کنار زمین عبور خواهد کرد. عدم قطعیت جزئی که وجود دارد باز می گردد به اینکه این سیاره طی دو سال گذشته رصد نشده و از این رو مکان آن به شکل دقیق قابل پیش بینی نیست. در عوض، مسیر حرکت مداری این سیارک، آن را بر اساس پیش بینی ناسا از فاصله امن  ۲۶۰,۰۰۰ مایلی بر فراز اقیانوس آرام گر خواهد داد. یک مساله غیرمعمول درباره این سیارک این است که گذر آن با انتخابات، مقارن شده است. همانگونه که از نام این سیارک پیداست، این سیارک نخستین بار درسال ۲۰۱۸، سوم نوامبر، تنها سه روز پیش از انتخابات میان دوره ای کشف شد.

© The Independent

بیشتر از جهان