دست‌کم ۱۳ کشته در حمله موشکی ارمنستان به گنجه

دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند

بر اثر حمله موشکی ارمنستان به شهر گنجه، دست کم 13 نفر کشته شدند - Bulent Kilic / AFP

دولت جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که بر اثر حمله موشکی ارمنستان به شهر گنجه، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی به ‌جای‌ مانده است. این در حالی است که ارمنستان، آذربایجان را به ادامه بمباران متهم کرده است.

دادستانی کل آذربایجان اعلام کرد که ارتش ارمنستان بدون توجه به آتش‌بس، با موشک به مناطق مسکونی شهر گنجه حمله کرده که که براثر آن، تعداد زیادی خانه ویران شده است. در این بیانیه آمده است که عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از عکاس خود در محل می‌نویسد که برخی از خانه‌ها کاملاً با خاک یکسان شده است.

جز موارد فوق و بنا به گفته دادستانی آذربایجان، ارمنستان موشک‌هایی را نیز به سمت شهر مینگه‌چویر شلیک کرده که سیستم پدافند هوایی آذربایجان آنها را سرنگون کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان ادعای آذری‌ها در مورد بمباران شهرهای آذربایجان را رد کرد و باکو را به ادامه بمباران مناطق مسکونی در داخل قره‌باغ از جمله استپاناکرت، بزرگ‌ترین شهر منطقه متهم کرد.

از روز ۲۷ سپتامبر که مجدداً جنگ بین آذربایجان و ارمنستان شروع شده، صدها نفر جان خود را از دست ‌داده‌اند.

در همین حال به نظر می‌رسد آتش‌بس مورد توافق طرفین که به ابتکار روسیه شکل ‌گرفته بود نیز شکست‌خورده است.ارمنستان مدعی است که براثر نقض آتش‌بس آذربایجان، سه غیرنظامی این کشور زخمی شده‌اند. ارمنستان همچنین اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین آذربایجان که به مناطق نظامی ارمنستان حمله کرده‌اند، باعث آسیب ‌دیدن زیرساخت‌های غیرنظامی نیز شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ تا امروز بر سر منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلافات مرزی دارند. علی‌رغم این که سازمان ملل مالکیت این منطقه را با آذربایجان می‌داند، اما ارمنستان با استناد به اکثریت ارمنی این منطقه و رفراندومی که خودمختاری قره‌باغ را اعلام کرده، از دولت خودخوانده قره‌باغ حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به طور رسمی موضع بی‌طرف اتخاذ کرده است. با این‌ حال مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نمایندگان او در استان‌های ترک‌نشین ایران، از آذربایجان حمایت کرده‌اند.

بیشتر از