نخست وزیر سابق استرالیا امپراتوری رسانه‌ای مرداک را «سرطان دموکراسی» توصیف کرد

کارزار کوین راد برای دستگاه قانونگذاری الزام‌آور نیست

روپرت مرداک، سهام‌دار اصلی نیوزکورپوریشن -  STAN HONDA / AFP

نخست ‌وزیر سابق استرالیا گفت انحصار روپرت مرداک بر رسانه‌های این کشور «سرطانی برای دموکراسی» است که برای «سرکوب آزادی بیان و تضعیف بحث و مناظره عمومی» به کار بسته می‌شود.

کارزار جمع‌آوری امضایی که توسط کوین راد در روز جمعه به راه افتاد و از دولت کانبرا درخواست دارد برای «تضمین قدرت و تنوع» رسانه‌های خبری ملی، کمیسیونی سلطنتی تاسیس کند، تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار امضا جمع کرده است.

آقای راد با اشاره به مجموعه رسانه‌های نیوزکورپ که به دست آقای مرداک تاسیس شده، این شرکت را متهم کرد که با بهره‌جویی از قدرتی که در رسانه‌های استرالیایی دارد به طور مرتب «با تلفیق دیدگاه‌های سردبیری با گزارش اخبار به حمله علیه مخالفان تجاری و سیاسی پرداخته» و ادعا کرد به همین خاطر موجب «ترس و سکوت افرادی شده که دیدگاه‌هایی مخالف با آنها دارند».

آقای راد، سیاستمدار حزب کارگر استرالیا که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نخست وزیر این کشور بود،  با انتشار ویدئویی در توییتر آقای مرداک را متهم کرد به دنبال «به حداکثر رساندن قدرت سیاسی خود در کشور است تا از منافع ایدئولوژیک خود، مانند انکار تغییر اقلیم، پشتیبانی و دفاع کند.»

آقای راد گفت: «می‌دانید، حقیقت این است که مرداک به سرطانی، سرطانی خودخواه، برای دموکراسی ما تبدیل شده است.» و افزود طی دهه گذشته آقای مرداک «به شدت» مشغول فعالیت انتخاباتی علیه حزب او و در حمایت از ائتلاف ملی‌گرایان لیبرال، شامل میانه‌روها‌ و راست‌گرایان، بوده است.

این سیاستمدار ۶۳ ساله گفت: «دیگر چیزی به عنوان عرصه‌ای برابر برای بازی و رقابت وجود ندارد.»

با وجود این، آنتونی آلبانیز، رهبر فعلی حزب کارگر در روز یک‌شنبه تصمیم گرفت فاصله خود با این کارزار جمع‌آوری امضا را علنی سازد.

آقای آلبانیز گفت گرچه رئیس سابق این حزب حق دارد به عنوان «یک شهروند خصوصی» خواستار تاسیس کمیسیون سلطنتی شود اما این اقدام مورد حمایت حزب کارگر نیست.

به نظر نمی‌رسد دولت، که به دست اسکات موریسون از حزب لیبرال اداره می‌شود، وقعی به این امضاها بنهد، چرا که فارغ از تعداد امضاهای گردآوری شده، هیچ الزامی نیز در قانون برای چنین کاری وجود ندارد.

این خبر بعد از آن منتشر شد که جیمز مرداک، پسر  امپراتور ۸۹ ساله دنیای رسانه، اعلام کرد از منصب خود در هیئت مدیره نیوزکورپ کناره می‌گیرد. او دلیل این تصمیم را ناراحتی خود در «مخالفت با چندین دیدگاه سردبیری و همچنین تصمیمات استراتژیک دیگر» به ویژه در خصوص پوشش ریاست جمهوری دونالد ترامپ توسط این شرکت عنوان کرد.

جیمز مرداک به نیویورک تایمز گفت: «من به این نتیجه رسیدم که انسان می‌تواند مجموعه‌ای از دیدگاه‌های ضد و نقیض را محترم شمارد، همه ما چنین کاری می‌کنیم و این مهم است، اما نباید آن را به گونه‌ای مخفیانه و طوری انجام داد که هدف اصلی را پنهان کند. نباید از این دیدگاه‌ها برای مشروعیت بخشیدن به اخبار جعلی و اطلاعات کذب بهره جست. اما به نظرم اکثر اوقات چنین سواستفاده‌ای می‌شود. به عقیده من در سازمان خبری مناسبی هدف باید این باشد که واقعیات را ارائه کرده و شک را کنار زد، نه این که برای پنهان کردن واقعیت، شک را به دل مردم انداخت.»

سلطه این امپراتور رسانه بر دموکراسی‌های سراسر دنیا برای دهه‌های گذشته موضوع بحث‌ و مناظره‌هایی آتشین بوده است.

در بریتانیا، روابط شخصی آقای مرداک با نخست‌ وزیران سابق، از جمله تونی بلر و دیوید کامرون، به ستون‌هایی در روزنامه‌ها منجر شد که تاثیراتی عظیم داشتند، تاثیر او بر نتیجه رای‌گیری برگزیت و انتخابات‌های سراسری بریتانیا، چه در نظر افرادی که تاثیر او بر عموم مردم را در حال زوال می‌دانند و چه کسانی که معتقدند او به سان همیشه قدرتمند است، مدرکی غیرقابل تردید تلقی می‌شود.

در استرالیا هم، نشریه سیدنی مورنینگ هرالد توجهات را به نزدیکی سابق آقای راد با کریس میچل جلب کرد که بعد از پیروزی آقای راد در انتخابات ۲۰۰۷، سردبیر نشریه «استرالین» از نشریات شرکت نیوزکورپ در این کشور بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو تن از ستون‌نویسان این نشریه در روز یک‌شنبه نوشتند: «در واقع اگر این طرح کمیسیون سلطنتی اندکی هم جدی گرفته شود، بهترین شاهد درباره وابستگی سیاستمداران به «مافیای مرداک» تنها می‌تواند خود آقای راد باشد.»

کتاب خاطرات آقای میچل در سال ۲۰۱۶ با نام «خبرسازی» (Making Headlines) به جزئیات از روابط نزدیک او با این نخست وزیر سابق صحبت می‌کند.

این روزنامه‌نگار ادعا می‌کند به آقای راد توصیه کرده است به قائم مقام خود، جولیا گیلارد، اعتماد نداشته باشد و در موردی دیگر هم ادعا می‌کند آقای راد به او اجازه داده به مکالمه او با جورج بوش گوش فرا دهد، مکالمه‌ای که در آن رئیس جمهور وقت ایالات متحده ظاهرا می‌پرسد: «گروه ۲۰ چیست؟»

با نیوزکورپ برای اظهار نظر در این باره تماس گرفته شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان