آمریکا از عربستان خواست عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در نظر بگیرد

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که ریاض رهبران فلسطینی را متقاعد کند، پای میز مذاکره با اسرائیل بازگردند

مایک پومپئو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سعودی-MANUEL BALCE CENATA / POOL / AFP

به دنبال توافق امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل برای عادی سازی روابط، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه از عربستان سعودی نیز خواست موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مد نظر قرار داده و در اولویت‌های سیاسی خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پومپئو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سعودی در واشینگتن، با اشاره به کمک ریاض در پیشبرد توافق آبراهام گفت، «ما امیدواریم عربستان سعودی عادی سازی روابط خود را هم (با اسرائیل) در نظر بگیرد.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ریاض رهبران فلسطینی را متقاعد کند به پای میز مذاکره با اسرائیل بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی، و سپس بحرین، در ماه اوت از رسیدن به توافقی با میانجیگری آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر دادند و آن را در پانزدهم سپتامبر طی یک مراسم رسمی در کاخ سفید با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امضا کردند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۰۲ ابتکاری را ارائه داد که بر مبنای آن کشورهای عربی، در ازای توافق اسرائیل برای تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی و خروج نیروهایش از مناطق اشغالی پس از جنگ سال ۱۹۶۷، روابط خود را با اسرائیل از سر بگیرند.

فلسطینی‌ها از سال ۲۰۱۴ و در اعتراض به ادامه ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی، آزاد نشدن زندانیان فلسطینی و خودداری اسرائیل از پذیرش راه حل دو کشوری که ریاض پیشنهاد کرده است، گفت‌وگوهای خود را با اسرائیلی‌ها متوقف کرده‌اند.

نفوذ منطقه‌ای و برنامه‌های بحث‌برانگیز هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، ایران را به یک تهدید مشترک برای کشورهای عرب خاورمیانه و اسرائیل تبدیل کرده و همین مهم باعث شده است که اختلاف دیرینه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به حاشیه رانده شود.