عفو بین‌الملل خواهان ارجاع پرونده میانمار به دیوان کیفری بین‌المللی شد

«ارتش میانمار در جنگ داخلی رو به گسترش این کشور، دهکده‌ها را آتش می‌زند و غیرنظامیان را می‌کشد»

YE AUNG THU / AFP

طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل با تداوم گسترش جنگ داخلی در استان راخین در غرب میانمار ارتش این کشور به سوزاندن روستا و کشتن غیرنظامیان دست زده است. 

به گفته این سازمان ارتش با شلیک توپ به مناطق مسکونی ده‌ها نفر را کشته است و منازل روستایی و مراکز کسب‌وکار را نابود کرده است. 

حدود دو سال بعد از شروع درگیری بین نیروهای دولتی و ارتش آراکان اوضاع هولناک به اوج خود رسیده است. ارتش آراکان گروهی شبه‌نظامی از قومیت آرخین و خواهان افزایش خودمختاری این استان هستند.

سازمان عفو بین‌الملل پس از ارائه شواهد بی‌رحمی‌های سربازان دولتی از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که پرونده میانمار را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع دهد. 

خانم مینگ یو هاه، قائم‌مقام بخش پویش‌های منطقه‌ای این سازمان می‌گوید: «نشانه‌ای از فروکش کردن درگیری‌ها به چشم نمی‌خورد و غیرنظامی‌ها همچنان باید با آتش‌افروزی‌ها دست و پنجه نرم کنند. 

اکنون بی‌اعتنایی مطلق ارتش میانمار به درد و رنج غیرنظامیان بی‌شرمانه‌تر و حیرت‌انگیزتر شده است. شورای امنیت سازمان ملل باید فوراً پرونده میانمار را به دیوان کیفری بین‌المللی ببرد. 

جامعه بین‌المللی باید هم‌اکنون زنگ هشداری در مورد وضعیت استان راخین به صدا در آورد وگرنه در آینده باز هم بابت دست روی دست گذاشتن با مشکل مواجه خواهد شد.»

او افزود شهادت‌های دست اول، عکس‌ها و فیلم‌های تهیه شده از درون استان راخین و همچنین اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای گروه‌های محلی حقوق بشری از جمله مستنداتی است که گردآوری شده است. 

در حادثه‌ای که در گزارش این سازمان نیامده است طبق اخبار منتشره پنج نفر و از جمله دو کودک هفت‌ساله در گلوله‌باران کورکورانه روستای نیائونگ کانجان در شهرک مایبون توسط پایگاه ارتش در همان نزدیکی جان باخته‌اند و ده نفر هم زخمی شده‌اند. 

در حادثه دیگری سربازان، روستای هپا یار پائونگ واقع در شهرک کایاکتاو را به آتش کشیدند و دو مرد را با شلیک گلوله از پای درآوردند. نیروهای دولتی اعلام کردند این عملیات را به تلافی حمله به خودروهای نظامی انجام داده‌اند. 

به گفته سازمان عفو بین‌الملل طبق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حدود ۱۲۰ ساختمان در این منطقه بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق برآورد این سازمان از زمان شروع شورش در دسامبر ۲۰۱۸ دست‌ کم ۲۸۹ نفر از مردم جان خود را از دست داده‌اند. 

اما آمار واقعی  یقیناً بیشتر است و به احتمال زیاد خیلی بیشتر خواهد شد. 

طبق گزارشی که امسال گروه بحران متشکل از متخصصان رسیدگی به درگیری‌های بین‌المللی منتشر کرده است: «با آن که تلفات هر دو طرف چشم‌گیر بوده است شواهد نشانگر آن است که ارتش میانمار (تاتماداو) نتوانسته ارتش اراکان را شکست دهد یا توانایی‌های آن را از بین ببرد. اما ارتش آراکان هم نمی‌تواند در میدان نبرد به هدف افزایش خودمختاری سیاسی دست یابد. در این میان غیرنظامیان بهای سنگینی می‌پردازند که هدف تیراندازی‌های دو طرف قرار می‌گیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان