سفر رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عراق

همتی پیش‌تر از به‌کارگیری منابع آزاد شده برای خرید کالاهای اساسی خبر داده بود

همتی در راس هیاتی تجاری و بانکی به عراق سفر کرده است-ATTA KENARE / AFP

یک روز پس از آنکه سخنگوی کتائب حزب‌الله از توقف حمله‌های راکتی به منافع آمریکا مشروط بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داد، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راهی بغداد شد تا با مقامات بانکی این کشور مذاکره کند.

عبدالناصر همتی که سه ماه پیش نیز در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ به عراق سفر کرده بود، دلیل این سفرها را پیگیری‌ بدهی‌های معوقه عراق اعلام کرده است. او پیش‌تر در صفحه اینستاگرام خود خبر داده بود که ایران از ارزهای آزاد شده برای خرید دارو و غذا و کالاهای اساسی غیرتحریمی استفاده می‌کند.

آنچه که همتی می‌گوید در واقع برنامه «نفت در برابر غذا» است که سازمان ملل آن را در دوره صدام حسین برای عراق اجرا می‌کرد.

آمریکا باوجود خروج از برجام و بازگشت همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، همچنان برای عراق استثنا قائل می‌شود. در دو سال و نیم گذشته عراق همواره از تحریم‌ واردات انرژی از ایران معاف شده است. به این ترتیب این کشور می‌تواند منابع برق و گاز مورد نیاز خود را از ایران تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات عراق، آمریکا و ایران در رایزنی‌های پشت پرده طرحی را دنبال می‌کنند که به موجب آن پول انرژی وارداتی از ایران در حساب بانک عراقی باقی می‌ماند و در نهایت تهران می‌تواند زیرنظر آمریکا از این پول برای خرید کالاهای اساسی استفاده کند.

این گزارش‌ها با اظهارات همتی در مورد خرید غذا و دارو با استفاده از ارز آزاد شده در عراق، همخوانی دارد.

با این حال نه مقامات تهران و نه عراق یا آمریکا این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

سفر امروز (دوشنبه) همتی به عراق در شرایطی انجام می‌شود که کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد و برخی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق از موافقت با توقف حمله‌های راکتی سخن گفته‌اند. گزارش آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی کتائب حزب‌الله حاکی از آن است که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر اساس یک جدول زمان‌بندی قابل قبول، شبه‌نظامیان نیز حمله‌های خود علیه منافع آمریکا را متوقف می‌کنند.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق علاوه بر شبه‌نظامیان عراقی، یکی از مطالبه‌های اصلی جمهوری اسلامی درباره عراق است. از سوی دیگر آمریکا نیز خواستار برقراری امنیت برای نیروهای خود در عراق است و پیش‌تر درخصوص تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد در صورت ادامه حمله‌ها هشدار داده بود.

ایران، خبرگزاری دولتی ایران در زمینه سفر همتی به عراق نوشت: «رئیس بانک مرکزی در راس هیاتی بانکی و تجاری عازم عراق شد، او پیش‌تر نیز با دستور کار آزادسازی منابع ایران به عراق سفر کرده بود.»