آشوب و تیراندازی در قیرقیزستان همزمان با اعلام حالت اضطراری ۱۲ روزه

تیراندازی‌ها در تظاهرات مخالفان در بیشکک پایتخت قیرقیزستان رخ داد

شماری از معترضان خارج از بنای پارلمان قرقیزستان VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

هفته ناآرامی‌های سیاسی قیرقیزستان در روز جمعه با تیراندازی و درگیری‌های خشونت‌آمیز ادامه یافت، به طوری که سورونبای جینبکف رئیس جمهور تحت فشار این کشور ناچار به اعلام وضعیت اضطراری و حکومت نظامی شد.

در درگیری مخالفان رقیب در میدان آلا-تو واقع در بیشکک دست‌کم چهار بار صدای تیراندازی به گوش رسید و طرفین سنگ‌پرانی هم کردند. درگیری‌ها بین هواداران سدیر جباروف و جناح‌های شورشی تحت رهبری الماس‌بیک آتامبایف و متحد وی  عمربیک بارانف رخ داد. برخی مخالفان روز سه‌شنبه سدیر جباروف را نخست ‌وزیر اعلام کرده بودند.

در فیلم انتشار یافته از میدان آلا-تو جمعیت در حال گریز و تیراندازی مردی به سوی لیموزین در حال گریز آتامبایف نمایان است. رئیس جمهور سابق قیرقیزستان را هواداران وی شب دوشنبه از زندان آزاد کردند و در این حمله به وی آسیبی نرسید اما از زخمی شدن یا ربودن چند سیاست‌مدار دیگر اخباری منتشر شده است.

در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است تیلک توکتوقاضیف را می‌بینیم که بر اثر اصابت سنگ بی‌هوش روی زمین افتاده است. پیش از این گروه مخالفان به رهبری آتامبایف- بارانف این سیاست‌مدار ۲۹ ساله را به عنوان معاون نخست‌وزیر پیشنهاد کرده بودند. به گزارش رسانه‌های محلی آقای توکتوقاضیف در بیمارستان به هوش آمد.

سورونبای جینبکف رئیس جمهور کنونی قیرقیزستان از هنگام شروع اعتراضات به تقلب در انتخابات در ششم اکتبر هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده است، اما با صدور بیانیه‌ای در وبگاه ریاست ‌جمهوری اعلام کرد برای اجرای وضعیت اضطراری ۱۲ روزه جدید در حال اعزام نیروهای نظامی به پایتخت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این بیانیه این اقدام به خاطر نگرانی از بروز «خشونت و به خطر افتادن جان و سلامت مردم» صورت می‌گیرد.

آقای جینبکوف همان روز نخست وزیر و هیئت دولت را برکنار کرد و گفت برای اقدام در "راستای صلح" آمادگی دارد اما فقط در صورت تشکیل دولت جدید و "طی مسیر قانون" در کشور چنین کاری می‌کند.

اما چشم‌انداز صلح با توجه به وقایع روز جمعه دور از دسترس می‌نماید و دارودسته‌های خلاف‌کار و غارتگر سودبرندگان اصلی خلاء ناشی از شورش روز دوشنبه است که هنوز وضعیت مشخصی ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان