پرواز دوباره دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان

دو روز پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه شبکه مالی جمهوری اسلامی، بازار ارز در ایران ملتهب‌تر شد

بانک‌هایی که روز پنج‌شنبه در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند از آخرین منافذ مالی جمهوری اسلامی برای تأمین ارز و کالا از خارج کشور بودند-ATTA KENARE / AFP

روز پنج‌شنبه در حالی بازار ایران در انتظار اعلام تحریم‌های جدید آمریکا معاملات خود را خاتمه داد که دلار به صورت میانگین ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شد.

چند ساعت بعد، ۱۸ بانک ایرانی در لیست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت و عملاً بخش عمده سیستم مالی جمهوری اسلامی به شبکه گسترده تحریم‌های آمریکا پیوست.

امروز و پس از پایان تعطیلی آخر هفته در ایران، قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران به ناگاه اوج گرفت و هم‌اکنون هر دلار آمریکا در بازار ایران ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد. این به معنای افزایش بیش از هزار تومانی تنها در ساعات اولیه پس از بازگشایی بازار معاملات است.

رشد لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار سبب شده تا فروشندگان تنها مقدار محدودی ارز را در بازار معامله کنند و به‌رغم وجود تقاضای مؤثر، بسیاری از دلالان و صرافی‌ها از فروش اسکناس یا صدور حواله ارزی امتناع می‌کنند.

امروز هر یورو به قیمت بی‌سابقه ۳۶ هزار تومان معامله می‌شود و سکه بهار آزادی نیز ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌ فروش می‌رسد.

بانک‌هایی که روز پنج‌شنبه در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند از آخرین منافذ مالی جمهوری اسلامی برای تأمین ارز و کالا از خارج کشور بودند. این بانک‌ها شامل بانک گردشگری، اقتصاد نوین، شهر، مسکن، کشاورزی، رفاه، ایران‌زمین، مهر ایران، پاسارگاد، سامان، سرمایه، توسعه تعاون، حکمت ایرانیان و چند صندوق تعاونی مالی است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای پس از اعلام تحریم‌های جدید گفت که جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته از منابع مالی خود برای تقویت سپاه پاسداران و بسیج استفاده کرده است. او در این بیانیه گفت که چهار میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در سال‌های گذشته صرف تقویت سپاه برای مداخلات منطقه‌ای و بسیج برای سرکوب مردم در داخل کشور شده است.

خبر اعمال تحریم‌های جدید و تلاش برای قطع کامل ارتباط مالی جمهوری اسلامی با دنیای خارج را نخستین بار روز دوشنبه الیوت آبرامز در گفت‌وگو با کریستین امانپور اعلام کرد. او گفت که در روزها و هفته‌های آینده خواهید دید که آمریکا چگونه فشار تحریمی‌اش را بر جمهوری اسلامی گسترش خواهد داد.

به‌ نظر می‌رسد تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنج‌شنبه پرده نخست از دور جدید فشارهای تحریمی باشد و وزرت خزانه‌داری آمریکا در حال تدوین طرحی برای بستن آخرین روزنه، یعنی صرافی‌ها و تجارت غیرنفتی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالناصر همتی، رئیس ‌کل بانک مرکزی ایران روز پنج‌شنبه و در واکنش به تحریم‌های جدید گفت که «بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.»

حسن روحانی نیز گفت، اقدام آمریکا در شرایط کرونا «کاملاً ضدبشری» است و مدعیان حقوق بشر باید آن را محکوم کنند.

از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، ایران با دشواری‌های فراوانی برای صادرات نفت و دیگر محصولات و بازگرداندن ارزهایش مواجه شده است. کاهش دسترسی جمهوری اسلامی به منابع ارزی سبب شده است که قیمت دلار و یورو به نسبت فروردین ۹۷، پنج برابر شود.

بیشتر از