مناظره هریس و پنس: نشانه‌هایی که برنده را پیش‌بینی می‌کند

تماشاگران مناظره اولین برداشت خود را در همان لحظات اولیه ورود نامزدها به صحنه دریافت خواهند کرد

مناظره میان معاونان نامزدهای انتخابات آمریکا- Alex Wong/Getty Images/AFP

با برگزاری مناظره معاونان نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و ابتلای ده‌ها مقام مسئول در کاخ سفید و نزدیکان حلقه دونالد ترامپ به ویروس کرونا، حفاظ شیشه‌ای بین جایگاه کامالا هریس و مایک پنس، که در فاصله دست کم ۳.۵ متری از یکدیگر خواهند نشست، تعبیه شده است.

فاصله فیزیکی بین این دو و نگرانی از کووید-۱۹، و چگونگی واکنش ستادهای انتخاباتی نامزدها به وضعیت سلامت جامعه و گرفتاری‌های اخیر، نه تنها بر اظهارات بلکه بر زبان بدن و جو کلی حاکم بر جلسه مناظره تأثیر خواهد گذاشت. تحلیل‌گران در گفتگو با ایندیپندنت به این موضوع پرداخته‌اند.

ورود

تماشاگران مناظره احتمالا اولین برداشت خود را در همان لحظات اولیه ورود نامزدها به صحنه دریافت خواهند کرد.

پاتی وود، کارشناس زبان بدن و سخنران انگیزشی، و نویسنده کتاب «لحظه: بدن زبان و کاریزما برای بیشترین تأثیرگذاری در برخورد اول» به ایندیپنتدت گفت «مغز ما تصور می‌کند نامزد پرانرژی‌تر آلفا بهتری رهبری می‌کند و نامزد آلفا غالبا برنده مناظره در نظر گرفته می‌شود.»

وی افزود «مخاطب اغلب در عرض چند ثانیه تصمیم خود را می‌گیرد که برنده کدام است. مخاطب با دیدن نامزدها روی صحنه در کنار یکدیگر، حتی قبل از این که مناظره آغاز شده باشد، از روی عوامل غیرکلامی نظیر خوشرو بودن، جذاب بودن و قوی بودن برنده را تعیین می‌کنند بدون این که به چهارمین عامل از عوامل مهم در برخورد اول توجه بکنند: معتبر بودن.»

استقرار

مسئولین بهداشت تأکید کرده‌اند که حفاظ شیشه‌ای مانع سرایت ذرات حامل ویروس که در هوا پراکنده هستند نمی‌شود. پرسنلی که صحنه مناظره را آماده می‌کنند هنگام کار ماسک بر صورت داشتند.

خانم وود گفت «جالب است که می‌بینیم حتی کسانی که برای آزمایش روی صندلی نامزدها می‌نشینند جوانب احتیاط را بیشتر از خود مناظره‌کنندگان واقعی در نظر می‌گیرند. بنابراین به نظر من حضار باید دقت کنند که از نشستن در نزدیکی کسی که با ده‌ها نفر کرونایی برخورد داشته چه احساسی دارند.»

به گفته وود، این ریسک اضافی، که آقای پنس بی‌اعتبار می‌داند، می‌تواند به نفع وی تمام شود.

او گفت «آیا خانم هریس نگران به نظر خواهد رسید؟ آیا بدنش را قفل می‌کند و کنار می‌کشد؟ اگر پنس از فرصت استفاده کند و به طرف او برود یا با صدای بلند دهانش را به سوی او باز کند چه؟»

چیدمان صندلی‌ها می‌تواند برتری «عضلانی» پنس را «تعدیل» کند.

وی افزود «حضار به این انتخاب دقت خواهند کرد. آیا انتخاب میزها به منظور برطرف کردن چنین تفاوت آشکاری است یا قرار است او بتواند در سخنانش تهاجمی‌تر باشد بدون این که معلوم شود دارد زورگویی می‌کند؟ تفاوت جنسیت و برداشت عامه از اختلاف جنسیتی در این مناظرات بی‌تأثیر نیستند. پنس دوست ندارد بی‌تربیت به نظر برسد ولی همین الان هم به نوعی بی‌تربیتی کرده چرا که با انجام مناظره حضوری سلامت هریس را ناخواسته به خطر انداخته است. آیا او فشار را بیشتر یا کمتر می‌کند؟»

احساسات

بلانکا کاب، کارشناس زبان بدن، می‌گوید بینندگان باید به حالت چهره نامزدها دقت کنند. به گفته وی، بالا رفتن گوشه لب علامت تحقیر است و نشان می‌دهد طرف در درون خود را بالاتر می‌بیند.

بینندگان باید به نحوه مدیریت اضطراب مناظره از سوی نامزدها نیز توجه کنند و ببینند کدام یک می‌تواند خود را در مقابل ناکامی‌های احتمالی بهتر کنترل کند.

خانم کاب گفت نشانه‌های اضطراب عبارتند از عقب کشیدن سر، پلک زدن سریع، و گاز گرفتن و فشار دادن لب‌ها.

وی ادامه داد «به علاوه، نگاه کنید ببینید انگشتان و دست‌ها فشرده می‌شوند یا آزادند. به تغییر لحن و صدا توجه کنید و ببینید کدام موضوع باعث می‌شود صدایشان تغییر کند.»

به گفته خانم وود، خشم، قوی‌ترین احساس انگیزشی، در مناظره بین رئیس جمهور و جو بایدن دست بالا را داشت، ولی بینندگان معمولا نامزدهایی را می‌پسندند که احساست متغیری از خود نشان دهند.

وود افزود، سناتور هریس «هم وقتی احساس می‌کند یک لحظه موفقیت‌آمیز را به دست آورده نیشخند می‌زند و به چشم خیره می‌شود. ولی اگر پنس شروع به نیشخند زدن کرد، می‌فهمیم که او خودش را بالاتر می‌بیند چرا که هریس را مجبور کرده قبول کند در این اتاق ریسکی مناظره را انجام دهد.»

خانم وود پیشنهاد می‌کند بینندگان لبخند معاون رئیس جمهور را مورد دقت قرار دهند. آیا دوستانه و گرم است یا دارد از این که حریفش را به خطر انداخته لذت می‌برد؟

او گفت «او گاهی که احساس برتری می‌کند یا خوب از عهده دفاع برنمی‌آید ممکن است بسته به وضعیت لبخند ملیحی حواله کند یا نیشخند بزند.»

کارشناسان زبان بدن تأکید دارند که خیلی مهم است توجه کنیم کاندیداها اصلا به سؤالات مطرح شده پاسخ می‌دهند یا نه.

خانم کاب گفت «یا شاید دارند سؤال را دور می‌زنند؟ اگر چنین باشد، از خودتان بپرسید چرا از جواب سؤال طفره رفت؟»

جنسیت

سناتور هریس خیلی پیش از این که جو بایدن او را به عنوان معاون خود معرفی کند با کلیشه‌های جنسیتی دست و پنجه نرم کرده است. اما او در معرض فشاری هم بوده است که جامعه‌شناسان به آن «تصویر کنترل‌گر» می‌گویند، یک کنایه کلیشه‌ای که برای تحقیر زنان سیاه‌پوست به کار می‌رفته است.

سناتور هریس، در شرایط خشم مردم که به ویژه با همزمانی ویروس عالم‌گیر و انتخابات ۲۰۲۰ حادتر هم شده، ممکن است برای کنترل احساست خود در مقابل یک نامزد سفید پوست و حاضرین احساس فشار کند، به ویژه در مناظره‌ای که برای اولین بار در تاریخ بین معاونان سفید پوست و سیاه پوست ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

خانم وود گفت «هر زنی که مردی داشته که از او پرسیده چرا لبخند نمی‌زنی، می‌داند که مردان لبخند نزدن را امری منفی  تلقی می‌کنند. به مردان می‌گویم که فکر نکنید اگر با زنی شوخی می‌کنید و او می‌خندد، یعنی خوشش آمده است. ممکن است ناراحت و عصبانی شود ولی از روزگار جنسیت‌زده آموخته که برای پنهان کردن نارضایتی خود باید لبخند بزند.»

به اعتقاد وود، لبخند زدن «ممکن است شما را جذاب‌تر و مهربان‌تر جلوه دهد و بسته به جنسیت تعبیری متفاوت داشته باشد. اگر هریس لبخند نزند، رأی‌دهندگان ممکن است او را بداخلاق و فاقد جذابیت ببینند.»

خانم کاب گفت بینندگان باید به نحوه تعامل آنها توجه کنند. آیا موقع صحبت کردن به همدیگر نگاه می‌کنند و رویشان را به چه ترتیبی برمی‌گردانند؟

وی افزود «نامزدی که هنگام ایراد یک صحبت مهم راست و محکم می‌ایستد، یعنی به حرف خود اطمینان دارد. ولی وقتی هنگام حرف زدن یا گوش کردن از دیگری کناره می‌گیرد، یعنی حرف خودش یا طرف مقابلش بی‌پایه یا بی‌اهمیت است.»

© The Independent