کمیسر عالی حقوق بشر خواستار آزادی زندانیان سیاسی ایران شد

«ابراز عقیده یا مخالفت جرم نیست، یک حق بنیادین است»

باشله با اشاره به شیوع کووید-۱۹ و زندان‌های پرجمعیت، در مورد شرایط  ستوده و دیگر فعالان سیاسی و حقوق بشر دربند ابراز نگرانی کرد-Fabrice COFFRINI / AFP

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران شد. او با اشاره به شیوع کووید-۱۹ در ایران و زندان‌های پرجمعیت، در مورد شرایط نسرین ستوده و دیگر فعالان سیاسی و حقوق بشر دربند ابراز نگرانی کرد.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر به ۳۰سال زندان محکوم شده و باشله باتوجه به شرایط جسمانی او در نتیجه بیماری قلبی و اعتصاب غذا، از اینکه زندگی نسرین ستوده در خطر باشد، ابراز نگرانی کرده است.

کرونا در زندان‌های ایران شیوع پیدا کرده است. بهمن‌ماه گذشته، قوه قضاییه اعلام کرد که حدود ۱۲۰هزار زندانی را به طور موقت آزاد کرده است. اما این قانون شامل زندانیان سیاسی و امنیتی نشد.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشله با اشاره به اینکه «ابراز عقیده یا مخالفت جرم نیست، یک حق بنیادین است» که باید از آن حفاظت شود، بار دیگر خواستار آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی در ایران شد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل تا کنون بارها درخواست آزادی زندانیان سیاسی را مطرح کرده‌اند. اما مقامات جمهوری اسلامی تا کنون با این درخواست‌ها موافقت نکرده‌اند و در مقابل پروژه اعدام معترضان و فعالان سیاسی را اجرا می‌کنند.

در تازه‌ترین اقدام، نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی که در جریان اعتراض‌های مردمی در شیراز بازداشت شده بود،‌ پس از شکنجه برای اعتراف‌گیری و در شرایطی که تاکید داشت بی‌گناه است،‌ اعدام شد.

باوجود درخواست میشل باشله، به نظر نمی‌رسد مقامات تهران در آستانه سالگرد اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸، نسبت به آزادی زندانیان سیاسی اقدام کنند.

این اعتراض‌ها صدها کشته، هزاران زخمی و مجروح بر جای گذاشت اما با گذشت نزدیک به یک سال هنوز رقم دقیق کشته‌شدگان اعلام نشده است.

بیشتر از