مانور اشرف غنی در دوحه

رئیس‌جمهور افغانستان با زلمی خلیل‌زاد ملاقات کرد

 غنی می‌خواهد این پیام را بدهد که نظام او مورد حمایت جامعه جهانی است و طرف اصلی مذاکرات با طالبان هم خود او است-CREDITPRESS OFFICE OF PRESIDENT OF AFGHANISTAN / AFP

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، در دوحه پایتخت قطر دیدار و درباره آتش‌بس و مذاکرات صلح گفتگو کرده است.

در این دیدار امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، حنیف اتمر، وزیر خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و معصوم استانکزی، رئیس هیات مذاکره کننده افغانستان نیز حضور داشتند.

در این ملاقات که نمایندگان شورای امنیت ملی کاخ سفید و پنتاگون نیز شرکت داشتند، رهبران افغانستان بر برقراری آتش‌بس تاکید کردند.

زلمی خلیل‌زاد در توییتی پس از این دیدار نوشت:‌ «ژنرال میلر و من بر حمایت ایالات متحده از افغانستان، مشارکت ما و روند صلحی که به توافق صلح و پایان چند دهه جنگ بیانجامد تاکید کردیم. من به رئیس جمهور گفتم افغان‌ها نباید بگذارند که این فرصت برای صلح از دست برود. او گفت از مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی تا هر زمانی که گفتگوها طول بکشد حمایت می‌کند. من گفتم از آنچه از هر دو طرف می‌شنوم از جمله تعهد هر دو تیم به صلح خوشحالم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خلیل‌زاد می‌افزاید:‌ «سطح خشونت خیلی بالا است و تعداد بی‌شماری از افغان‌ها کشته می‌شوند. ما بر کاهش چشمگیر خشونت که به آتش‌بس جامع و دایمی بیانجامد، تاکید می‌کنیم. کاهش چشمگیر خشونت زندگی مردم را نجات خواهد داد، اعتماد را بیشتر خواهد کرد و میزان حمایت از صلح را بالا خواهد برد و به تیم مذاکره کنندگان فرصت خواهد داد تا سریع‌تر پیشرفت حاصل کنند. این چیزی است که مردم افغانستان می‌خواهند و آمریکا در کنار آنها است.»

رئيس جمهور افغانستان روز گذشته پس از سفر به کویت و همدردی با دولتمردان این کشور برای درگذشت امیر کویت، وارد دوحه شد.

او با مقام‌های ارشد این کشور شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس که بیش از هفت سال است میزبان طالبان بوده، نیز دیدار کرد. اما انتظار نمی‌روند ملاقاتی بین او و رهبران سیاسی طالبان در دوحه صورت گیرد.

آقای غنی اما با هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان رسانه ها دیدار کرد. او گفت:‌ «در پروسه صلح تلاش ما این است که جنگ چندین ساله را در افغانستان پایان ببخشیم تا مردم افغانستان در یک صلح با عزت زندگی کنند. حدود ما قانون اساسی و مشنور لویه جرگه مشورتی صلح است و بدون قانون اساسی، نظام دموکراتیک ما نقص خواهد داشت.»

دیدار از قطر ارزش نمادین هم دارد. آقای غنی می‌خواهد این پیام را بدهد که نظام او مورد حمایت جامعه جهانی است و طرف اصلی مذاکرات با طالبان هم خود او است.

پیشتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در سفر سه روزه به پاکستان رفت و مورد حمایت گسترده رهبران سیاسی و نظامی این کشور فعال در روند صلح کشورش قرار گرفت. آقای عبدالله گفت که از نتیجه سفرش به پاکستان که جلب حمایت این کشور از روند صلح افغانستان بوده ، راضی است.

او امروز (سه شنبه) راهی هند، دیگر کشور قدرتمند منطقه می‌شود تا مقام‌های این کشور را از پیشرفت در روند مذاکرات مطلع و حمایت‌شان را جلب کند.

بیش از سه هفته از آغاز رسمی مذاکرات رو‌در‌روی افغانستان با طالبان در دوحه می‌گذرد. این مذاکرات با وقفه برگزار می‌شود. هرچند دو طرف میز مذاکره را ترک نکرده و بر تعهد خود بر رسیدن به یک راه‌حل سیاسی پافشاری دارند، تاکنون نتوانسته‌اند روی اصول و تعیین موضوعات مذاکره توافق کنند.

سخنگوهای دولت و طالبان می‌گویند که باز کردن گره بی‌اعتمادی و جنگ چهل ساله به زمان بیشتر نیاز دارد.

بیشتر از