انتقاد هاشمی از طرح سپاه برای انتقال پایتخت: «شعاری و غیرعملی»

به نظر می‌رسد دلیل سپاه برای انتقال پایتخت، مسئله امنیتی و نافرمانی اجتماعی است

به نظر می‌رسد دغدغه اصلی سپاه برای انتقال پایتخت، جلوگیری از امکان برپایی اعتراضات اجتماعی و حفظ کنترل خود، بر جامعه است - عکس از اقتصاد آنلاین

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که تأمین منابع لازم برای انتقال پایتخت امکان‌پذیر نیست، طرحی را که اخیرا سپاه پاسداران بار دیگر مطرح کرد «شعاری و غیرعملی» خواند.

محسن هاشمی روز یک‌شنبه در جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به تاریخ ۲۳۵ ساله پایتخت شدن تهران و قیاس این زمان با سایر پایتخت‌های بزرگ جهان، آن را شهری نوپا و جوان دانست.

او که به مناسبت روز تهران سخنرانی می‌کرد، در این باره گفت که در کشورهای توسعه‌یافته جهان، شهرهای لندن، پاریس، برلین، رم و... بعضاً قدمتی هزارساله دارند و ما نیز باید به‌ جای پاک‌ کردن صورت ‌مسئله، به فکر حل مشکل بوده و مسئولانه عمل کنیم.

در همین رابطه ایسنا به نقل از هاشمی می‌نویسد که تهران مشکلات محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد، اما طرح انتقال تهران، ساده‌ترین کار برای حل این مشکلات است. وی با مقایسه مشکلات تهران با سایر کلان‌شهرهای جهان افزود که نمی‌توان به دلیل وجود مشکلات شهر را رها کنیم و به فکر ساخت شهر جدیدی باشیم.

به نظر می‌رسد سخنان امروز محسن هاشمی در پاسخ به پیشنهاد اخیر قرارگاه خاتم‌الانبیا بیان می‌شود. پیشتر ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس یازدهم از آمادگی این قرارگاه برای انتقال پایتخت خبر داده بود. گفته می‌شود از سوی این قرارگاه، نامه‌ای به حسن روحانی ارسال شده و قرارگاه خاتم اعلام کرده که حاضر است بدون دریافت هیچ ‌گونه هزینه‌ای، پایتخت سیاسی و اداری کشور را منتقل کند.

ترابی در توضیح دلیل این موضوع گفت: «تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران یک تهدید واقعی است؛ چه از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و چه نافرمانی‌های اجتماعی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحث انتقال پایتخت از مدت‌ها پیش در میان سران حکومت ایران مطرح بوده است. در اردیبهشت سال ۱۳۹۴، مجلس شورای اسلامی قانون «امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور، ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» را تصویب کرد.

پیش ‌از این نیز شایعاتی مبنی ‌بر احتمال جابه‌جایی پایتخت سیاسی از تهران به سمنان، اراک یا اصفهان منتشر شده بود. البته گزینه سمنان با توجه به انتقال آب دریای خزر، محتمل‌تر به نظر می‌رسید. با این ‌حال این موضوع هیچ‌گاه از سوی مسئولان حکومت تأیید نشده است.

تهران با بیش از ده میلیون جمعیت و به دلیل وجود چندین گسل زلزله‌خیز در این شهر، با خطرات بسیاری مواجه است.

از سوی دیگر، طی چهار دهه گذشته، عدم توجه شهرداران و مسئولان کشور به تمرکززدایی و تقسیم ثروت، سبب شده تا روزبه‌روز به تعداد مهاجرانی که برای یافتن کار به سمت تهران می‌آیند، افزوده شود. این موضوع باعث افزایش مداوم جمعیت شده و عوارض بسیاری مانند آلودگی هوا، افزایش جرم و جنایت، ترافیک، حمل‌ونقل عمومی، فضای سبز، تأمین آب شرب، امدادرسانی در زمان حادثه و... به همراه داشته است.

با این ‌حال به نظر می‌رسد دغدغه اصلی سپاه برای انتقال پایتخت، جلوگیری از امکان برپایی اعتراضات اجتماعی، تظاهرات و نافرمانی‌های مدنی و حفظ کنترل خود، بر جامعه است. به‌ عبارت‌ دیگر سپاه بیش از هر چیز، نگران مسئله امنیت حکومت است.

بیشتر از