ننگرهار شاهد روزی خونین

بیش از ۱۵ کشته و ۵۰ زخمی در اثر حمله انتحاری ظهر شنبه در استان ننگرهار

برخی از مردم در شبکه‌های اجتماعی از دولت افغانستان خواسته‌اند که مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد- NOORULLAH SHIRZADA / AFP

یک خودرو مملو از مواد انفجاری ظهر روز شنبه روستاییان منطقه عنی خیل در شهرستان شینوار استان ننگرهار در شرق افغانستان را آماج قرار داد. منابع دولتی در استان ننگرهار می‌گویند، این حادثه زمانی رخ داد که یک خودرو پر از مواد منفجره در نزدیکی ساختمان دولتی شهرستان شینوار منفجر شد. در پی آن، دو تروریست مهاجم قصد ورود به ساختمان فرمانداری شهرستان شینوار را داشتند که قبل از رسیدن به هدف، توسط نیروهای امنیتی از پا در آمدند. 

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور، در کابل به رسانه‌ها گفته است که اکثریت قربانیان حادثه غیر نظامیانی بوده‌اند که جهت حل مشکلات روزمره‌شان به فرمانداری شهرستان شینوار آمده بودند. مقام‌های درمانی در استان ننگرهار می‌گویند که به دلیل بحرانی بودن وضعیت تعدادی از مجروحان این حادثه، احتمال می‌رود که شمار جان‌باختگان افزایش یابد. 

تصاویری که از محل حادثه در رسانه‌های افغانستان به نشر رسیده است، نشان می‌دهد که ابعاد خسارات به‌جا مانده بسیار وسیع است و بخشی از ساختمان فرمانداری شهرستان شینوار کاملا ویران شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حادثه واکنش‌های زیادی برانگیخته است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که به استان پکتیکا در همسایگی استان ننگرهار رفته بود، با محکوم کردن این رویداد گفت که گروه طالبان پس از امضای توافق صلح با امریکا، تنها حمله بر خارجی‌ها را به پایان رسانده است، اما همه‌روزه با تبانی با دیگر گروه‌های تروریستی، مردم افغانستان را به قتل می‌رساند. او گفت طالبان هر روز باعث کشتار افراد غیرنظامی و ویرانی تاسیسات عمومی می‌شوند. با این حال، طالبان تا هنوز مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌اند. هرچند، به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان، شیوه و رویکرد این حمله مشابه حملاتی است که طالبان انجام میدهند.

این حمله در شبکه‌های اجتماعی نیز با واکنش کاربران افغان روبه‌رو شده است. اکثر آنان خطاب به دولت افغانستان گفته‌اند که اگر که طالبان حتی در زمان مذاکرات صلح، حمله بر غیرنظامی‌ها را متوقف نمی‌کند، پس این صلح به چه درد مردم می‌خورد. تعدادی دیگر نیز از دولت افغانستان خواسته‌اند که مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد. به‌رغم توقع جامعه جهانی، دولت افغانستان و مردم این کشور، طالبان با آغاز مذاکرات صلح نه تنها خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند، بلکه برعکس افزایش هم داده‌اند. تلاش دولت‌های حاضر در روند صلح افغانستان نیز برای تامین آتش‌بس به جایی نرسیده است و طالبان حاضر نشده‌اند که آتش‌بس را در طول مذاکرات صلح برقرار سازند.

بیشتر از