ارمنستان از کشته شدن ۵۱ سرباز جدایی‌طلب دیگر در قره‌باغ خبر داد

هشدار سخنگوی وزارت خارجه ایران به ارمنستان و آذربایجان

مناطق مرزی ایران نیز از تبادل آتش میان دو همسایه شمال غربی خود در امان نبوده است-Handout / Armenian Defence Ministry / AFP

دولت ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که در هفتمین روز از درگیری‌ها با نیروهای آذربایجانی در منطقه ناگورنو قره‌باغ، ۵۱ سرباز جدایی‌طلب دیگر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایروان ساعتی پس از اظهارات رهبر این منطقه جدایی‌طلب در مورد «نبرد نهایی»، اسامی ۵۱ سرباز جان‌باخته را منتشر کرد.

آرائیک هاراطونیان، رهبر جدایی‌طلبان ناگورنو قره‌باغ، پیشتر روز شنبه گفته بود که «نبرد نهایی» در جریان است و او شخصا به خط مقدم جنگ در منطقه می‌رود.

ارمنستان و آذربایجان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق، مدت‌هاست که در این منطقه با جمعیت عمدتا ارمنی با هم اختلاف دارند.

ارمنی‌های ناگورنو قره باغ در جریان درگیری که با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ آغاز شد، اعلام استقلال کردند.

دو همسایه از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بر سر کنترل منطقه با هم جنگیدند و هر چند در سال ۱۹۹۴ آتش بس اعلام شد، اما هراز گاهی درگیری‌ها بالا می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان دور جدید درگیری‌های دو کشور در هفت روز گذشته، مناطق مرزی ایران نیز از تبادل آتش دو همسایه شمال غربی خود در امان نبوده است.

فرماندار شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی، هفته گذشته از اصابت سه خمپاره به روستای پرویزخانلو و دو خمپاره به زمین‌های اطراف آن خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گفت: «در مورد تداوم تعرضات انجام شده به خاک ایران به همه طرف‌های درگیر هشدار جدی می‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید خطیب‌زاده در یک نشست خبری در تهران گفت: «تحرکات در مناطق مرزی کشور را به طور جدی و با حساسیت تمام رصد می‌کنیم.»

وی با تاکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، خواستار توقف درگیری‌ها و آغاز مذاکرات شد و آمادگی تهران را برای کمک به آن روند اعلام کرد.

بیشتر از