انتقاد از اظهار نظر جدید مکرون درباره اسلام و افراط‌گرایی

رئیس جمهور فرانسه از طرح‌هایی برای خلاص کردن فرانسه از به قول مقامات «جامعه موازی» مسلمانان افراطی خبر داده است

JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اظهار امیدواری کرد که فرانسه از به قول مقامات «جامعه موازی» مسلمانان افراطی خلاصی یابد، مسلمانانی که به گفته وی رفتارشان خارج از دایره ارزش‌های فرانسه است.

رئیس جمهور فرانسه روز جمعه از رشته اقداماتی در قالب قانون پیشنهادی جدیدی برای «دفاع از جمهوری و ارزش‌های آن و تضمین برابری و آزادی‌های وعده داده شده در آن» خبر داد.

او پیش از اعلام طرح خود برای مقابله با افراط‌گرایی، اسلام را «مذهبی دستخوش بحران در سراسر دنیای امروز» خواند، سخنی که انتقاد تند فعالان مسلمان را برانگیخت.

او همچنین از رهاندن اسلام از نفوذ بیگانگان و تأمین اعتبار آموزش و پرورش و استفاده از سایر ابزارها برای آموزش دادن اقشار آسیب‌پذیر سخن گفت.

ماکرون برای تشریح جنبش مخفی بانفوذی در فرانسه که در شماری از محله‌های مسلمان‌نشین و هوادار بینشی افراطی از اسلام رشد کرده است و اختیار آموزش را به دست گرفته است از واژه «جدایی‌طلبی»‌ استفاده کرده است.

از جمله اقدامات پیشنهادی در این طرح نیز اعطای اختیارات قانونی به مقامات محلی برای مبارزه با افراط‌گرایی و تزریق منابع مالی برای رسیدگی به معضلات اجتماعی مثل معضل مسکن و فقر است.

هم‌اکنون حجاب در مدارس فرانسه و برای کارمندان دولتی ممنوع است.

رئیس جمهور در این سخنرانی بر این نکته تأکید کرد که با ارائه این پیشنهادها نمی‌خواهد به کلیشه‌ها علیه مسلمانان فرانسوی دامن بزند یا در «دام» افراطی‌ها بیفتد. او گفت در ماجرای «منزوی کردن» سازمان‌یافته این گروه خود فرانسه مقصر است، گروهی که می‌تواند به راحتی طعمه آموزه‌های برخی مسلمانان تندرو شود، مسلمانانی که ممکن است قوانین اسلام را جانشین قوانین فرانسه کنند.

مکرون در این سخنرانی تصریح کرد پیشینه استعماری فرانسه به بسیاری از مشکلات امروز کشور دامن زده است.

او گفت: «خودمان در برخی مناطق کشور میان خودمان تفرقه افکنده‌ایم و جوامعی با دین واحد و ریشه‌های واحد تشکیل داده‌ایم.»

البته او در ادامه گفت که سکولاریسم «موجب وحدت» فرانسه چه در گذشته و چه در حال حاضر بوده است.

رئیس جمهور پس از دیدار با فرانسوا گارای شهردار شهر کارگرنشین لمورو در سخنرانی خود در این شهر راجع به برنامه‌هایش صحبت کرد. این شهر در غرب پاریس و درست چسبیده به این شهر واقع شده است.

همزمان در پاریس رسیدگی به پرونده‌های حمله‌های مرگبار ژانویه ۲۰۱۵ به روزنامه طنز شارلی ابدو و یک فروشگاه کوشر توسط تندروهای مسلمانِ زاده فرانسه هم‌چنان ادامه دارد.

همین هفته پیش یک نفر پاکستانی عصبانی و کینه‌توز به خاطر چاپ کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام دو نفر را نزدیک دفتر سابق شارلی ابدو هدف ضربه‌های چاقو قرار داد.

مکرون در سخنرانی خود به هر دو حادثه اشاره کرد و گفت: «تروریسم اسلامی از سال ۲۰۱۲ به این کشور ضربه وارد کرده و ما هم مدام برای مقابله با این تهدیدها آماده‌تر شده‌ایم.»

جامعه مسلمانان فرانسوی همواره این اقدامات را محکوم و آن‌ها را خلاف اصول دین خود توصیف کرده‌اند.

رئیس جمهور هم‌چنین گفت در حال تدوین برنامه‌ای پنج ماده‌ای است با هدف بستن راه‌هایی که مسلمانان افراطی در سراسر دنیا از آن‌ها برای رسیدن به مقصودشان استفاده می‌کنند. مکرون گفت وجود انجمن‌ها و به مدرسه نفرستادن کودکان و آموزش به آن‌ها در خانه نقش اساسی در افزایش تعداد اعضای گروه‌های تندرو و دانشجویان تفکر افراطی دارد.

این لایحه پیشنهادی قرار است اوایل سال آینده به مجلس برود و در صورت تصویب آن همه کودکان باید از سن سه‌ سالگی به مدرسه‌های فرانسه بروند.

آموزش از راه دور و تحصیل در خانه فقط برای کودکانی مجاز است که دچار بیماری‌اند.

در این لایحه پیشنهادی انجمن‌هایی که هم‌اکنون بودجه دولتی دریافت می‌کنند باید روند‌ مالی خود را شفاف کنند و اسم و رسم رهبران اغلب نامرئی خود را اعلام کنند. هم‌چنین باید هرگونه کمک دولتی را که در جای نامناسب خرج شده به دولت بازگردانند و اگر دولت بفهمد این پول را در راستای تبلیغ تفکری غیر از تفکر جمهوری فرانسه استفاده کرده‌اند ممکن است حکم انحلال آن‌ها صادر شود.

در این سخنرانی مکرون با تجلیل از مدرسه‌های فرانسه آن‌ها را «قلب سکولاریسم» خواند، «که کودکان را تبدیل به شهروند می‌کند» و گفت تحصیلات برای رسیدن به این اهداف ضروری است.

مقاماتی که در تدوین این لایحه با مکرون همکاری کرده‌اند سرسختانه معتقدند زمانی مسجدها کانون پرورش مسلمانان افراطی بود، اما حالا ثابت شده که مدرسه‌ این نقش را ایفا می‌کند. البته در این طرح جدید مسجدها هم تحت نظارت شدید قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از اقدامات پیشنهادی این است که کم‌کم از روندی که سال‌ها است جریان دارد یعنی ورود امام‌های جماعت از سایر کشورها به کشور جلوگیری شود، و در عوض آن‌ها را در داخل فرانسه آموزش دهند.

این طرح با همکاری یکی از نهادهای مشورتی اسلامی اجرا خواهد شد، نهادی که از مجراهای رسمی دولت فرانسه است.

در این میان پیشوای مسجد بزرگ پاریس هشدار داده نباید همه مسلمانان فرانسه را جزو «جدایی‌طلبان» دانست.

شمس‌الدین حافظ در مطلبی که در روزنامه لوموند منتشر کرده نوشت: «کسانی که می‌خواهند اسلام را عین اسلام‌گرایی و به‌عکس جلوه دهند باید بگویم قطعاً بین دین اسلام و تفکر اسلامی تمایز وجود دارد.»

با این حال این پیشوای مذهبی از اجرای این طرح ابتکاری استقبال کرده، به شرط آن که از آن استفاده ابزاری نکنند.

فرانسه تا ۵ میلیون نفر مسلمان دارد و اسلام دومین دین عمده در این کشور است.

مقامات فرانسه می‌گویند انواع «تجزیه‌طلبی» در این کشور وجود دارد اما مکرون مدعی است اسلام افراطی تهدیدی مداوم برای فرانسه است و «گاهی از آن به ضداجتماعی نیز تعبیر می‌شود» حال آن که باقی انواع تجزیه‌طلبی «کم‌اهمیت» است.

مکرون در این سخنرانی طرحی کلی ارائه داد و در دو هفته آینده جزئیات مشخص آن تدوین خواهد شد.  

او در پایان گفت این مبارزه درازمدت خواهد بود چون «آنچه طی دهه‌ها شکل گرفته یک‌شبه از بین نمی‌رود.»

© The Independent

بیشتر از جهان