ارمنستان ترکیه را متهم به اعزام نیرو از سوریه به آذربایجان کرد

باکو ادعای ارمنستان را شایعه تحریک‌آمیز دانست

نیروهای نظامی آذربایجان در مناقشه ناگورنو قره‌باغ، ۲۸ سپتامبر۲۰۲۰-Handout / Azerbaijani Defence Ministry / AFP

در دومین روز درگیری ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ، ارمنستان ترکیه را به اعزام نیرو از سوریه به آذربایجان متهم کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر ارمنستان در روسیه روز دوشنبه گفت ترکیه حدود چهار هزار نیرو از شمال سوریه برای جنگ در منطقه به آذربایجان فرستاده است. 

این ادعا با واکنش سریع باکو روبه‌رو شد و یکی از دستیاران الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان آن را رد کرد و گفت که این یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر از سوی ارمنستان است. 

به گزارش الجزیره، حکمت قاضی‌اف گفت: «این شایعه که از سوریه نیرو به آذربایجان اعزام می‌شود یک تحریک دیگر از سوی طرف ارمنی و مزخرف محض است.» 

آنکارا متحد کلیدی باکو است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در حمایت از آذربایجان، ارمنستان را بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح در منطقه دانست. 

این اظهارات اردوغان با واکنش نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روبه‌رو شد که از جامعه بین‌المللی خواست اجازه ندهد ترکیه در درگیری میان دو همسایه دخالت کند. 

رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه نیز به این تحولات واکنش نشان داد و شرط پایان درگیری‌ها را خروج نیروهای ارمنستانی از اراضی تحت اشغال خود در منطقه دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان در مراسمی در شهر استانبول گفت «وقت آن است که این بحران، که با اشغال ناگورنو قراه‌باغ آغاز شد، پایان یابد.»

وی در ادامه افزود، «پس از عقب‌نشینی فوری ارمنستان از سرزمین‌های آذری که به اشغال خود در آورده است، منطقه یک بار دیگر شاهد صلح و آرامش خواهد بود.»

ارمنستان روز یک‌شنبه اعلام کرد آذربایجان به شهرک‌های غیرنظامی در ناگورنو قره‌باغ حمله کرده است. آذربایجان می‌گوید به حملات ارمنستان واکنش نشان داده است. 

ارمنستان شمار قربانیان درگیری‌های دیروز را دست ‌کم ۱۶ نفر اعلام کرد و آذربایجان از کشته شدن دست ‌کم پنج عضو یک خانواده و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر خبر داد. 

درگیری‌ها بین دو همسایه روز دوشنبه نیز ادامه یافت و برخی گزارش‌ها از کشته شدن دست کم ۲۱ تن خبر داده‌اند. 

اختلافات مرزی سه دهه اخیر بین این دو جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق، که عمدتا در منطقه ناگورنو با قومیت ارمنی است، در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.