سازمان ملل: کرونا در میان زنان بیشتر قربانی می‌گیرد

تنها ۴۸ کشور جهان به حفاظت از زنان در برابر ویروس کرونا توجه ویژه کرده‌اند

با شروع بحران در عرصه سلامت عمومی خشونت علیه زنان و دختران افزایش یافته است-YURI KADOBNOV / AFP

بررسی سازمان ملل نشان می‌دهد از هر هشت کشور فقط یکی تمهیداتی برای محافظت از زنان در برابر عواقب اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا اندیشیده است.

با شروع بحران در عرصه سلامت عمومی خشونت علیه زنان و دختران افزایش یافته است. بدین ترتیب پژوهشگران اقدامات مناسبی را برای مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران بررسی کردند تا از کارهای خانگی غیررسمی و بی‌مزد و مواجب زنان در دوران قرنطینه حمایت کنند و تمهیداتی برای افزایش امنیت اقتصادی زنان بیندیشند.

محققان در این پژوهش ۲۰۶ کشور و قلمرو سیاسی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در یک پنجم آن‌ها هیچ اقدامی برای مبارزه اضطراری ضد کووید-۱۹ همراه با رویکرد جنسیتی صورت نگرفته است.

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد فومزیل ملامبو-نکوکا گفت: «واضح است که همه‌گیری کووید-۱۹ ضربه سختی به زندگی زنان وارد کرده است، زنانی که قربانی خشونت خانگی‌اند و با آزارگران‌شان در خانه گیر افتاده‌اند، زنانی که پرستار بی‌جیره و مواجب اعضای خانواده و اطرافیان‌شان هستند، و زنان کارگر و کارمند در محیط‌های عاری از امنیت اجتماعی.

فقط ۴۸ کشور (کمتر از یک چهارم کشورهای مورد بررسی) خدمات لازم برای مقابله با خشونت علیه زنان و دختران را در رأس برنامه‌های ملی خود برای مبارزه با ویروس کرونا قرار داده‌اند و معدود کشورهایی از این اقدامات حمایت مالی کامل کرده‌اند.

آچیم اشتاینر از برنامه توسعه سازمان ملل گفت: «بحران کووید-۱۹ فرصتی را برای کشورها فراهم کرده است که بتوانند الگوهای اقتصادی فعلی خود را تغییر دهند و قرارداد اجتماعی تازه‌ای بنیان نهند که در آن برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی در اولویت باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش را بخش زنان سازمان ملل با همکاری برنامه توسعه این سازمان انجام داده است و عنوان آن «بررسی واکنش جنسیتی کشورهای جهان به کووید-۱۹» است و به کشورها کمک می‌کند تمهیداتی برای مبارزه با اثرات نابرابر همه‌گیری بر زندگی زنان بیندیشند.

این تمهیدات طیف وسیعی از اقدامات را در بر می‌گیرد از جمله راه‌اندازی خط تلفن اضطراری و پناهگاه برای قربانیان خشونت خانگی، واریز پول به حساب زنان، ارائه خدمات مراقبت از کودک یا دادن مرخصی به دلایل خانوادگی و مرخصی استعلاجی.

لزوم انجام این اقدامات پس از هشدار اخیر دبیر کل سازمان ملل مطرح شد مبنی بر این که ویروس کرونا باعث شده «رشته نازک» دهه‌ها تلاش در عرصه زنان یک‌باره پنبه شود و حالا ممکن است نسل‌ها طول بکشد تا این آسیب جبران شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفته بود: «نابرابری و تعصبی که علیه زنان وجود دارد نشان می‌دهد نقش حیاتی زنان شاغل در بخش‌های ضروری در خط مقدم مبارزه با همه‌گیری در کنار ایفای وظیفه پرستاری در خانه چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.»

آقای گوترش گوشزد کرد که ۷۰ تا ۹۰ درصد کارکنان بخش‌های ضروری زن هستند و فقط ۳۰ درصد آنان در رده‌های بالاتر و به عنوان تصمیم‌گیرنده مشغول به کارند.

او گفت: «اگر واکنش مناسب نشان ندهیم دستاوردهای یکی دو نسل بر باد خواهد رفت.»

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: «امروزه میلیون‌ها دختر نوجوان در سراسر جهان از تحصیل محرومند و در برخی کشورها گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از افزایش نرخ بارداری در نوجوانان به دست ما می‌رسد. تجربه شیوع ابولا در غرب آفریقا نشان داد دختران نوجوانی که مدرسه را رها می‌کنند ممکن است دیگر هرگز درس خود را ادامه ندهند.»

محققان در این پژوهش ۲۰۶ کشور و قلمرو سیاسی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در یک پنجم آن‌ها هیچ اقدامی برای مبارزه با همه‌گیری با رویکرد جنسیتی صورت نگرفته است

© The Independent

بیشتر از جهان