سگ‌های کرونایاب در فرودگاه هلسینکی مشغول به کار شدند

بریتانیا هم در حال آزمایش سگ‌های کرونایاب است

سگ‌های کرونایاب به نام‌های کاسی (چپ) و مینا (راست) به همراه مربی در فرودگاه هلسینکی فنلاند-Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva / AFP

اجرای آزمایشی طرحی که از طریق آن سگ‌های جست‌وجوگر برای تشخیص ویروس کرونا در مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرند، هفته گذشته در فرودگاه هلسینکی آغاز شد. 

این آزمایش در پی تحقیق دانشکده دامپزشکی دانشگاه هلسینکی انجام می‌شود که نشان می‌دهد سگ‌ها قادرند تقریبا با اطمینان صددرصدی، کووید۱۹ را تشخیص دهند. 

در این آزمایش از۱۶ سگ؛ یعنی چهار سگ در هر نوبت استفاده می‌شود، تمامی این سگ‌ها به «وایزنوز» که یک مرکز بازرسی غیرانتفاعی کشور فنلاند است، تعلق دارند. 

متصدی فرودگاه فنلاند «فیناوا» اظهار داشت: «ما در زمره پیشگامانیم. تا آن‌ جایی که اطلاع داریم هیچ فرودگاهی تلاش نکرده است تا از قوه بویایی سگ‌ها در چنین مقیاس  گسترده‌ای علیه بیماری کووید-۱۹ استفاده کند.» 

آن‌ها افزودند: «این موضوع ممکن است یک قدم بیشتر و رو به جلو برای غلبه بر کووید۱۹ باشد.» 

در این آزمایش هیچ ارتباطی بین سگ‌ها و مسافران وجود ندارد و افرادی که مبتلا به ویروس تشخیص داده شده‌اند، برای حصول اطمینان کامل یک آزمایش معمولی هم خواهند داد. 

این سگ، ترکیبی از نژاد سگ تازی هشت‌ساله به نام «کاسی» است که آموزش دیده تا بوی این بیماری را تنها طی هفت دقیقه تشخیص دهد. 

«فیناویوا» گفت که در حالی که آزمایش سواب پی سی آر (مکش PCR) برای تشخیص ویروس به حدود ۱.۸ میلیون مولکول نیاز دارد، سگ‌ها برای تشخیص فقط به ۱۰ تا ۱۰۰ مولکول نیاز دارند. 

این عملیات در فرودگاه به این شکل است که مسافران یک دستمال را روی پوست خود می‌کشند و سپس آن را در یک ظرف قرار می‌دهند، سپس این نمونه در اتاقکی جداگانه و توسط یک سگ بررسی می‌شود. 

عاملان این آزمایش می‌گویند این روند به این ترتیب انجام می‌شود تا ناشناس بودن هویت مسافران و نگهبانان سگ‌ها حفظ شود. 

بنابر داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، کشور فنلاند در طی این همه‌گیری ۹ هزار و ۱۹۵ مورد مبتلا به کووید-۱۹ و ۳۴۱ مرگ ناشی از آن را گزارش داده است. 

در همین حال، در بریتانیا نیز طرحی مشابه در حال اجرا است که توسط دانشکده بهداشت و پزشکی (عفونت‌های) گرمسیری لندن (ال اس اچ تی‌ام LSHTM) به همراه دانشگاه دورهام و مرکز خیریه سگ‌های تشخیص پزشکی انجام می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شش سگ جست‌وجوگر که تشخیص پزشکی را انجام می‌دهند در میلتون کینس و با به کار گرفتن نمونه‌های جوراب‌ها و تی‌شرت‌های داوطلبانی که نتیجه آزمایش ویروس آن‌ها مثبت و یا منفی بوده است، آموزش می‌بینند. از میان افرادی که داوطلب این کار شده‌اند تعداد سه هزار و۵۰۰ کارمند وزارت بهداشت و درمان از سراسر کشور حضور دارند. 

«کلیر گست» رئیس مرکز «سگ‌های تشخیص پزشکی» که مسؤول آموزش سگ‌ها است اظهار داشت: «ما بسیار افتخار می‌کنیم که بینی یک سگ بخشی از دست‌یابی ما به راه حل سریع و غیر آزاردهنده برای تشخیص کووید-۱۹ است و البته تفاوت ملموسی را در همه‌گیری‌های آینده به وجود خواهد آورد.» 

«ال اس اچ تی ام» می‌گوید که این سگ‌های آموزش‌دیده می‌توانند طی شش ماه آینده در فرودگاه بریتانیا به کار گرفته شوند و احتمالا توانایی بررسی تا ۲۵۰ نفر را در هر ساعت خواهند داشت. افراد برجسته این آزمایش حتی گفته‌اند که برخی حیوانات را می‌توان زودتر و از اوایل کریسمس آزمایش کرد. 

پروفسور جیمز لوگان، سرپرست طرح این تحقیق گفت: «این آزمایش می‌تواند انقلابی در نحوه تشخیص ویروس ایجاد کند.» 

وی افزود: «غربالگری سریع تعداد زیادی از افراد حتی اگر ناقلان بدون علامت باشند در بازگشت ما به زندگی عادی کمک فوق‌العاده‌ای خواهد بود.» 

تحقیقات قبلی نشان داده است که سگ‌های جست‌وجوگر آموزش‌دیده می‌توانند بیماری پارکینسون، انواع سرطان و مالاریا را به دقت تشخیص دهند. 

پروفسور استیو لیندسی، از دیگر متخصصان این مطالعه گفت، در صورت موفقیت، این تحقیق «برای کمک به جلوگیری از موج دوم همه‌گیری» بسیار مهم خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان