گردهمایی خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در ۹ شهر جهان

خانواده کشته‌شدگان از مردم خواستند که به صورت آنلاین در این اجتماع دادخواهی شرکت کنند

۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز در هواپیمای اوکرانی کشته شدند- Walter Tychnowicz / AFP

گردهمایی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز۷۵۲ روز ۱۴ مهرماه در ۹ شهر تورونتو، ونکوور، ادمونتون، وینیپگ، اوتاوا، مونترال، واشینگتن دی‌سی، لندن و فرانکفورت برگزار می‌شود.

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز۷۵۲ که در تاریخ ۱۸ دی‌ماه با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد، اعلام کرد که این گردهمایی با عنوان «اجتماع دادخواهی» در ساعت ۸ شب به وقت تهران برگزار می‌شود.

این هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، ۱۷۶ خدمه و مسافر داشت که همه سرنشینان آن کشته شدند.

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز۷۵۲ اعلام کرد که گردهمایی روز ۱۴ مهر به صورت آنلاین و با حضور ۱۷۶نفر از اعضای خانواده کشته شدگان هواپیما، به تعداد سرنشینان این هواپیما برگزار می‌شود.

این انجمن از مردم خواست که به صورت آنلاین در این اجتماع دادخواهی شرکت کنند.

بر اساس اعلام محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دور دوم مذاکرات با اوکراین درباره پرواز پی‌اس ۷۵۲ در نیمه دوم مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهاروند گفته که دور اول این مذاکرات که نهم و دهم مرداد ماه در اوکراین برگزار شد، مقامات ایران به «تفاهم خوبی با همکاران اوکراینی» رسیده و سعی کردند «سوءتفاهم‌ها رفع شود.»

تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان در تاریخ پنجم شهریورماه مقابل سفارت اوکراین در تهران تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مقامات اوکراینی درباره سوال‌های مربوط به این پرونده شدند. خانواده جان باختگان دیداری با سفیر این کشور داشتند.

روز ۲۷ شهریورماه تعدادی از بستگان سرنشینان این هواپیما محل سرنگونی آن را گلباران کردند.

شش ماه بعد از ساقط کردن پرواز ۷۵۲ که با شلیک دو موشک از سوی سپاه پاسداران، روز ۲۷ تیرماه جعبه‌ سیاه را برای بازخوانی تحویل فرانسه داد. یک گروه بین‌المللی متشکل از نمایندگانی از کشورهای ایران، آمریکا، بریتانیا، کانادا، سوئد و فرانسه خواندن و تحلیل داده‌های جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را به عهده گرفت.

بازخوانی جعبه سیاه نشان داد که در فاصله ۱۹ ثانیه بین شلیک موشک اول و دوم، خلبانان پرواز زنده بوده‌اند. اما همچنان پرسش‌های بسیاری مانند باز ماندن حریم هوایی در شرایط جنگی (حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق)، دلیل شلیک دو موشک و ... و مقصران اصلی این فاجعه معرفی و محاکمه نشده‌اند و سرنوشت پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان روشن نیست.

بیشتر از