کرونا در ایران؛ از پایتخت بحران‌زده تا افزایش شمار قربانیان

نگرانی‌ها از کمبود تخت برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌های کشور

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم  از فوت ۱۲ هزار نفر در پایتخت به دلیل ابتلا کرونا خبر داده است- عکس از ایسنا

این روزها روایت غالب مسئولان و مقامات اجرایی و بهداشتی کشور از ویروس کرونا در ایران در یک کلمه خلاصه شده است؛ «بحران».  بیش‌از چهار هزار بیمار کرونایی در آی‌سی‌یوها بستری‌ هستند و آمارهای ابتلا و به تبع آن قربانیان این بیماری، هم‌چنان سیری صعودی می‌پیماید. 

وزارت‌بهداشت ایران می‌گوید از دیروز تا امروز، پنج مهر ۱۳۹۹، ۱۷۲نفر دیگر در اثر ابتلا به  کرونا جان‌باخته‌اند و شمار جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۲۵هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است. وزارت بهداشت همچنین گفته است که اوضاع جسمانی ۴۰۴۱ نفر چنان بد است که در آی‌سی‌یوها بستری‌ شده‌اند. 

 اوضاع کرونا در استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌ شرقی و غربی، خراسان‌ رضوی و شمالی و جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، مازندران، البرز، مرکزی، کرمان، همدان و یزد «قرمز» است، و در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس، و گلستان هم «هشدارآمیز» است. این آمار به وضوح نشان از شتاب همه‌گیری بحران کرونا در ایران دارد. 

امروز، شنبه ۵ مهرماه، علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در شهر تهران، با بیان این که پایتخت کشور در وضعیت کاملاً «بحرانی و پر خطر» قرار دارد، گفت: «بر این اساس ستاد کرونای تهران به همراه استانداری تهران طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و وزیر کشور، درخواست اعمال محدودیت‌های کرونایی برای استان تهران را تهیه و ارسال کردیم.»

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم  از فوت ۱۲ هزار نفر در پایتخت به دلیل ابتلا کرونا خبر داده است. 

ناهید خداکرمی با اشاره به آغاز موج سوم کرونا در تهران، گفت: «آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این عضو شورای شهر و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به سوء مدیریت مسئولان در مهار گسترش کرونا در پایتخت، گفت: «تا کنون ۱۲ هزار نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که با درایت می‌توان جلو (افزایش تعداد) مبتلایان و متوفیان را گرفت.»

به گفته خداکرمی، «از زمان آغاز موج سوم کرونا تعداد فوتی‌ها در طول روز به ۹۰ هم رسیده است که البته هنوز وارد پیک موج سوم نشده‌ایم، و احتمال افزایش فوتی‌ها بیشتر از موج اول و دوم وجود دارد.»

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که همه ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در حال حاضر به دلیل افزایش آمار مراجعات تکمیل شده است، گفت: «بسیاری از شهروندان از این بیمارستان به آن بیمارستان به دنبال تخت بستری هستند.»

امروز همچنین دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به وضعیت موج سوم کرونا در کشور و این که بیشتر بیمارستان‌های کشور از بیماران کرونایی پر شده‌اند، هشدار داد که «اوضاع بیماری حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است.»

به گفته وی، در حال حاضر کووید۱۹ در کشور به اوج خود رسیده و تقریبا همه جای کشور قرمز است و به اوج موج سوم بیماری در کشور رسیده‌ایم. 

مقامات بهداشتی کشور مدام در حال هشدار دادن به مردم و درخواست از آنها برای رعایت موازین بهداشتی جهت پیشگیری از شدت شیوع کرونا هستند. از طرفی نیز خطر کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا و پر شدن ظرفیت‌ بیمارستان‌ها در بیشتر نقاط کشور، باعث شده است تا بسیاری از مقامات بهداشتی روزهایی سخت و بحرانی را در فصول سردتر سال پیش‌بینی کنند. 

چنان که مینو محرز می‌گوید، «رفتار اجتماعی مردم در کنترل بیماری به میزان زیادی موثر است، زیرا نه واکسن داریم و نه دارو و درمان اختصاصی.»

بیشتر از