انور قرقاش: سیاست تهاجمی ایران باعث نزدیکی اعراب و اسرائیل شد

اما به گفته این مقام امارات برای مقابله با ایران نیاز به صلح با اسرائیل ندارد

انور قرقاش: هدف از برقراری رابطه با اسرائیل تقابل با ایران نبوده اما اقدامات ایران در منطقه بر روی این تصمیم تاثیرگذار بوده است - KARIM SAHIB / AFP

وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی روز جمعه گفت که امارات برای مقابله با ایران نیاز به صلح با اسرائیل ندارد، اما در عین حال در ادامه افزود که سیاست‌های تهاجمی ایران طی سه دهه گذشته، کشورهای عربی را نگران کرده و آنها را وادار به بازنگری در روابط خود با اسرائیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انور قرقاش در یک جلسه مجازی در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل اذعان کرد که هدف از برقراری رابطه با اسرائیل تقابل با ایران نبوده، اما اقدامات ایران در منطقه بر روی این تصمیم تاثیرگذار بوده است.

او در مورد تداوم روند عادی‌سازی رابطه سایر کشورهای عربی با اسرائیل نیز هیچ گونه پیش‌بینی ارائه نداد.

قرقاش می‌گوید اسرائیلی‌ها اگر به شکل استراتژیک‌تری به این روابط نگاه ‌کنند، درهای بیشتری به روی آنها باز می‌شود. او معتقد است اگر آنها به این روابط تنها به صورت یک معامله نگاه کنند، پیام خوبی به سایر کشورهای عربی ارسال نخواهد شد. وی همچنین به اسرائیل توصیه کرد که به این فرصت‌ها به جای نگاه کوتاه‌مدت، استراتژیک نگاه کند و ثابت کند که آنهایی که می‌گویند تصمیم‌گیران اسرائیلی تنها نگاهی تاکتیکی به موضوع دارند، در اشتباه هستند.

یک ماه پس از آن که توافقنامه صلح با میانجیگری ایالات متحده، توسط اسرائیل و امارات در کاخ سفید امضا شد، دو کشور در پی مذاکره درباره «روابط عادی دوجانبه» هستند.

انور قرقاش در این رابطه گفت که امارات چندین توافقنامه مانند حمایت از سرمایه‌گذاری، مالیات مضاعف، معافیت ویزا و خدمات هوایی را به اسرائیل ارسال کرده است. او افزود: ما منتظر پاسخ آنها هستیم، زیرا اینها پایه‌های مستحکمی برای ایجاد روابط هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گفته او، تصمیم امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به لحاظ استراتژیک برای این کشور خوب است و باعث می‌شود تا امارات در جامعه بین‌المللی حضور پررنگ‌تری داشته باشد. همچنین دولت امارات واکنش مثبت اتحادیه اروپا، هر دو حزب آمریکا، روسیه، چین و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی و آفریقایی را به دقت پیگیری کرده است.

البته برای امارات متحده عربی جهان عرب و خاورمیانه همچنان قطب اصلی هستند. اگرچه امارات طی فرآیند صلح، حتی یک دوست را نیز از دست نداده است.

وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی همزمان واکنش ایران را نگران‌کننده خواند. او همچنین واکنش ترکیه به این توافقنامه را «نفاق» محض دانست و آنکارا را به تلاش برای سوءاستفاده از مسئله فلسطین به منظور منافع منطقه‌ای خود متهم کرد. قرقاش در این باره گفت: «۵۵۰ هزار اسرائیلی در سال گذشته از ترکیه بازدید کردند. تجارت این دو کشور با یکدیگر سالانه نزدیک به سه میلیارد دلار است و ترکیه چندین دهه در اسرائیل سفارت داشته است.»

محمود عباس، رئیس سازمان خودگردان فلسطین نیز در سخنرانی از پیش ضبط شده خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از امارات و بحرین به دلیل برقراری رابطه با اسرائیل، به شدت انتقاد کرد و خواستار برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در اوایل سال آینده، برای آغاز روند صلح واقعی شد.

با این حال قرقاش می‌گوید که این کشور آمادگی و انتظار عکس‌العمل فلسطین را داشت. او این طور ادامه داد که امارات متحده همچنان از راه حل پایان مخاصمه و تشکیل دو کشور حمایت می‌کند و از نظر سیاسی با دولت بنیامین نتانیاهو اختلاف نظر دارد.

وی با اشاره به بی‌نتیجه بودن عدم رابطه اعراب با اسرائیل گفت که ما باید کانال‌های ارتباطی مستقیم با اسرائیل برقرار کنیم. او معتقد است که اقدامات دو کشور حاشیه خلیج فارس، باعث ایجاد تحرکی جدید در اسرائیل خواهد شد. قرقاش گفت که فلسطینی‌ها هم‌اکنون عصبانی هستند اما در میان‌مدت نتیجه این اقدامات ما را خواهند دید.

بیشتر از