ترامپ: تعویق واکسن کرونا توطئه برخی مقامهای آمریکاست

«نتیجه انتخابات نشان خواهد داد که همه گیری کرونا به پایان خواهد رسید یا نه.»

بازدید دونالد ترامپ از یک آزمایشگاه دارویی در حال آزمایش واکسن کرونا- JIM WATSON / AFP

دونالد ترامپ بدون ذکر نام می گوید مقامات آمریکا با به تعویق انداختن عرضه واکسن کووید ۱۹ در حال توطئه برای زدن یک «ضربه سیاسی» به او هستند.  او اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا (اف دی اِی) را متهم کرده که با بوجود آوردن الزام همخوانی واکسن با شرایط بهداشتی این سازمان در این روند دخالت سیاسی کرده است.

پرزیدنت ترامپ روز پنجشنبه در یک رویداد انتخاباتی در فلوریدا گفت: «آن ها قدری در صدد زدن یک ضربه سیاسی هستند "بیایید قدری (عرضه واکسن) را به تعویق بیندازیم" متوجه شده اید؟»

او همچنین گفت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تصمیم خواهد گرفت که «آیا این همه گیری تمام خواهد شد یا نه» ؛ همه گیری ای که جان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در چند ماه گذشته در آمریکا گرفته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرزیدنت ترامپ در چند روز گذشته به رغم راهنمای بهداشتی که از مردم خواسته برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری اجتماع نکنند،  اظهاراتی مشابه در عرصه ایالات محل نبرد رقبای انتخاباتی در سراسر کشور کرده است.

به دنبال ادای اعضای دستگاه رهبری پرزیدنت ترامپ در سنا مبنی بر این که کار سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی اِی) بر اساس  دادههای علمی است و از تمامیت آن دفاع کردند، رئیس جمهور  روز چهارشنبه گفت «شاید و شاید هم نه» راهنمای این اداره را تایید کند. 

با افزایش تعداد تلفات ناشی از کووید ۱۹ و ادامه روند آن پرزیدنت ترامپ  در میان سایر وعده های انتخاباتیش گفته است واکسن کرونا ظرف چند هفته آینده آماده خواهد شد. اما اظهارات او با ارزیابی های واقع گرایانه مقامات بهداشتی و کارشناسان طبی از جمله مدیر نهاد خودش، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (سی دی سی) در تضاد بوده است.

بیانات علنی اترامپ و شتابش برای عرضه واکسن کرونا – بخشی از برنامه چند میلیارد دلاری  دستگاه رهبری موسوم به عملیات «سرعت کیهانی» - این نگرانی را به وجود آورده که نهاد های نظارتی فدرال مجبور شوند تحت فشار پیش از آن که ایمنی واکسن تثبیت شود آن را به بازار عرضه کنند.

راهنمای اخیر «اف دی ای» برای استفاده اضطراری واکسن هایی که در مرحله نهایی آزمایش هستند مستلزم رای تایید کارشناسان مستقل است. 

پرزیدنت ترامپ در روز چهارشنبه خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت : «ما مشغول بررسی آن هستیم که باید از طرف کاخ سفید تایید شود. شاید آن را تایید بکنیم شاید هم نکینم. به نظر  شبیه به یک حرکت سیاسی می آید.»

آقای ترامپ پیش از این هم «اف دی ای» را هدف حمله قرار داده و گفته بود این نهاد بخشی از «توطئه عمیق» برای تضعیف بخت انتخاب مجدد اوست.

مقامات «اف دی ای » و «سی دی سی» بارها به مردم آمریکا اطمینان خاطر داده اند که هر زمان واکسنی برای استفاده  تایید شود بی خطر خواهد بود.

استیون هال، مدیر «اف دی ای» روز چهارشنبه به کمیته سنا گفت که این نهاد «هیچیک از واکسن های کووید ۱۹ را تایید نکرده و به آن مجوز نخواهد داد مگر انتظارات دقیق این نهاد را در مورد ایمنی و موثر بودن آن برآورده کرده باشد.» 

در حال حاضر پنج واکسن کرونا که از حمایت برنامه عملیات سرعت کیهانی برخوردار است در مرحله نهایی آزمایش های بالینی است.

رابرت ردفیلد، مدیر «سی دی سی» هفه گذشته به کمیته سنا گفت انتظار می رود یک واکسن قابل اتکای کرونا «جایی میان ماه های نوامبر و دسامبر» آماده شود اما «میزان تولید آن بسیار محدود بوده و باید برای استفاده از آن الویت هایی قائل شد» که شامل افراد آسیب پذیر از نظر سنی و بیماران شود.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent