واکسن آنفولانزای اختصاصی برای نمایندگان مجلس

۱۵۰۰ دوز واکسن آنفولانزا به بهداری مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد

درحالی‌که گروه‌های حساس و پرخطر هنوز موفق نشده‌اند واکسن آنفولانزای مورد نیاز خودشان را از داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی دریافت کنند، سندی منتشر شده است که نشان می‌دهد، نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، ۱۵۰۰ عدد واکسن را به‌صورت اختصاصی دریافت کرده‌اند.

مجلس شورای اسلامی درباره این سند واکنشی نشان نداده است.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت در فروردین‌ماه امسال اعلام کرد که ایران در پاییز امسال علاوه بر کرونا با پیک گسترده بیماری آنفولانزا نیز مواجه خواهد شد:«هر ۸ تا ۱۱ سال پیک شدید آنفولانزا در ایران اتفاق می‌افتد و پاییز سال جاری دوره پیک آنفولانزا خواهد بود که با توجه به همزمانی آن با پیک کرونا، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود.»

بعد از اعلام این پیش‌بینی، وزارت بهداشت اعلام کرده بود که هماهنگی لازم برای تأمین ۲۰ میلیون واحد واکسن آنفولانزا انجام شده است و به‌زودی واکسن‌ها در سطح کشور توزیع می‌شود.

اما روز گذشته، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که زمان طلایی برای واردات این واکسن از دست رفته و تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار  واکسن به کشور وارد شده است.

مقام‌های بهداشتی در سراسر جهان با توجه به ماندگاری ویروس کرونا و بالارفتن ریسک ابتلای همزمان به دو بیماری کرونا و آنفولانزا، برنامه واکسیناسیون آنفولانزا را به‌صورت گسترده اجرا کرده‌اند.

آقای شهریاری در صحبت‌های خود بدون اشاره به دریافت اختصاصی این واکسن برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت که زمان مؤثر تزریق این واکسن از میانه شهریور تا اواسط مهرماه است و عملاً تأمین واکسن موردنیاز برای گروه‌های پرخطر تا آن زمان امکان‌پذیر نیست: « وزارت بهداشت در نظر داشت که تعداد واکسن وارداتی را به ۱۴ تا ۱۶ میلیون دوز برساند که تا امروز این امر محقق نشده و از سوی دیگر همه نگرانی ما این است که دارو بعد از زمان تأثیرگذاری به دست مردم برسد چون آن‌وقت دیگر تزریق آن فایده‌ای ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های پرخطر که تزریق این واکسن برای آن‌‌ها توصیه شده است، زنان باردار، کودکان زیر شش سال، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران دیابتی و افراد دارای فشارخون بالا، بیماران سرطانی و بیماران ریوی هستند. بخش زیادی از این افراد هنوز موفق به تهیه و تزریق این واکسن نشده‌اند و آن‌گونه که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خبر داده، چشم‌اندازی برای تأمین سریع واکسن برای آن‌ها نیز وجود ندارد.

وزارت بهداشت در روزهای گذشته از گروه‌های پرخطر خواست تا با ثبت‌نام در یک سامانه دولتی و با در دست داشتن کارت ملی، واکسن آنفولانزا را از داروخانه‌های سراسر کشور دریافت کنند؛ امری که هنوز محقق نشده است. مقام‌های بهداشتی وعده‌ داده‌اند که توزیع این واکسن از روز ۱۰ مهرماه آغاز خواهد شد ولی هنوز واکنشی به کمبود گسترده این واکسن نشان نداده‌اند.

بیشتر از