نیکلاس مادورو خواستار آزادی جولیان آسانژ شد

۱۶۰ تن از رهبران جهان، فعالان سیاسی و دیپلمات‌ها نامه عدم استرداد او را امضاء کردند

پدر بنیانگذار ویکی‌لیکس در مقابل پوستری با شعار «آسانژ را تحویل ندهید»-Tolga AKMEN / AFP

۱۶۰ تن از دیپلمات‌ها، فعالان سیاسی و رهبران جهانی گفته‌اند جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، باید از زندان بریتانیا آزاد و نباید به آمریکا تحویل داده شود.

این گروه پر قدرت در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نخست وزیر، بوریس جانسون، و سایر وزرا حمایت خود را از آسانژ اعلام کردند.

از جمله امضاءکنندگان نامه، رئیس جمهور آرژانتین، آلبرتور فرناندز، و دو رئیس جمهور سابق برزیل، دیلما روسف و لوئیز ایناسیون لولا دا سیلوا، بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه همچنین به امضاء یک سری منتقد آمریکایی، از جمله رئیس جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو، و رهبر سابق اکوادور، رافائل کوریا، نیز رسیده است.

آقای آسانژ ۴۹ ساله برای جلوگیری از استردادش به آمریکا در دادگاه انگلیسی از خود دفاع می‌کند. وی در آمریکا به خاطر انتشار اسناد محرمانه در ویکی‌لیکس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با اتهام جاسوسی رو به رو است.

او در صورت محکومیت ممکن است تا ۱۷۵ سال حکم زندان دریافت کند.

نامه اخیر اولین بار توسط تیم وکلای آسانژ در ماه آگوست تهیه شد ولی اسامی امضاءکنندگان سیاسی روز دوشنبه منتشر شد.

در این نامه، علت این که چرا آسانژ نباید به آمریکا تحویل داده شود با ادله حقوقی مطرح شده است، که از جمله آنها این است که ممکن است وی به طور عادلانه مورد قضاوت قرار نگیرد و «مورد شکنجه یا سایر رفتارهای غیرانسانی، بی‌رحمانه یا ظالمانه قرار گیرد».

جنیفر رابینسون، وکیل آسانژ، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «این نامه مخالفت فزاینده جهان با تلاش آمریکا برای بازگرفتن و پیگرد آسانژ را نشان می‌دهد، و این که موضوع تا چه اندازه سیاسی است.»

آسانژ در آوریل ۲۰۱۹ در سفارت اکوادور دستگیر شد که مدت هفت سال در آنجا پناه گرفته بود.

او به دلیل نقض قانون آزادی مشروع بلافاصله بازداشت و به ۵۰ هفته حبس محکوم شد و تا پایان جلسات دادگاهش در زندان بلامارش نگه داشته خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان