ترامپ: طالبان از جنگ در افغانستان خسته شده‌اند

مذاکرات میان هیات مذاکره کننده دولت افغانستان و هیات طالبان در دوحه قطر جریان دارد

اعضای گروه مذاکره کننده طالبان در نشست دوحه- KARIM JAAFAR / AFP

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، گفته است که طالبان از جنگ در افغانستان خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند.

آقای ترامپ این سخنان‌ را شامگاه‌ روز جمعه ۲۸ شهریور برابر با ۱۸ اوت، در یک نشست خبری در آمریکا و در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: «طالبان بسیار سرسخت، زیرک و سریعند، اما پس از ۱۹ سال جنگ در افغانستان، اکنون خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند.»

دونالد ترامپ افزود:«ایالات متحده امریکا با گروه طالبان معامله خوبی کرده است.»

استفاده‌ از واژه‌ «معامله خوب» با طالبان از سوی دونالد ترامپ به احتمال زیاد اشاره به توافق‌نامه‌ دوحه است که هفت ماه پیش، امریکا و هیات طالبان در قطر به امضا رسانیدند. در توافق‌نامه دوحه آمده است که پس از امضای آن سند، طالبان در افغانستان با نیروهای خارجی به ویژه نظامیان امریکایی حمله نخواهند کرد و به هیچ گروه تروریستی دیگری نیز اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده شود. در آن توافق‌نامه نکات دیگری نیز ذکر شده است که دو طرف به آن مفاد پایبندند و رعایت آن را به سود منافع خود می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در نشست خبری شامگاه جمعه ۱۸ اوت همچنین بار دیگر بر خروج نیروهای نظامی‌ آمریکا از افغانستان تاکید کرد و گفت:«نیروهای امریکایی نزدیک به دو دهه اخیر همچون پلیس در افغانستان کار کرده‌اند و حالا زمان آن رسیده است که افغان‌ها خود دست به کار شوند و کار پلیس را به پیش ببرند.»

او افزود: «در صورتی که چیزهای مشخصی انجام شود، ایالات متحده امریکا نیروهایش را در افغانستان کاهش می‌دهد و سر انجام از آن کشور بیرون می‌رود.»

گذشته از رئیس جمهوری امریکا، شماری از مقامات نظامی آن کشور نیز بارها تاکید کرده‌اند که نیروهای نظامی‌شان را در افغانستان تا مرز ۴ هزار نفر یا کمتر از آن کاهش می‌دهند، اما برای خروج کامل نیروها زمان مشخصی تعیین نکرده‌اند.

در توافق‌نامه دوحه آمده است که اگر طالبان بتوانند برای پایان دادن به جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی به یک توافق سیاسی با دولت افغانستان دست یابند، امریکا تمام نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان بیرون خواهد برد. 

در حال حاضر مذاکرات صلح بین‌افغانی میان هیات مذاکره کننده دولت افغانستان و هیات طالبان در دوحه قطر جریان دارد و گفته می‌شود که مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و هیچ مانعی تا کنون به میان نیامده است.

مقامات ایالات متحده امریکا نیز از گفت‌و‌گوهای هیات‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحه به خوبی یاد کرده و تایید کرده‌اند که مذاکرات تا کنون به خوبی به پیش رفته است.

اما حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و امرالله صالح، معاون نخست محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان، در مصاحبه تازه‌ای با شبکه طلوع نیوز در کابل، تاکید کرده‌اند که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک افغانستان، منافع آمریکا ایجاب می‌کند که در آنجا حضور داشته باشد و افغانستان را ترک ‌نکند و نیروهایش را نیز بیرون نخواهد برد.

به گفته آنان، امریکا شاید نیروهای نظامی‌ خود در افغانستان را برای کاستن از هزینه‌های آن کاهش دهد، اما آن‌ها را به طور کلی از این کشور بیرون نخواهد برد. 

اما طالبان تاکید دارند که با ایالات متحده امریکا توافق‌نامه‌ای را امضای کرده‌اند و امریکا تعهد کرده است که افغانستان را کاملا ترک ‌کند؛ به شرط آن که افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریست‌هایی که منافع امریکا را در خطر بیندازند، مبدل نشود.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، امریکا تصمیم گرفت که نیروهای نظامی‌اش را به افغانستان بفرستد و کسانی را که طراح حملات ۱۱ سپتامبر در این کشور بودند، دستگیر  یا نابود سازد که چنین هم کرد. امریکا اسامه بن‌ لادن را که طراح اصلی آن حملات می‌خواند، کشت و رژیم طالبان را که حامی اسامه بن‌لادن می‌دانست، از بین برد.

امریکا در جنگ افغانستان تلفات جانی و مالی زیادی برداشته است، و اکنون تلاش دارد تا این جنگ را خاتمه دهد و نیروهای نظامی‌اش را از این کشور خارج کند.

این گفته‌های دونالد ترامپ و اشاره به این که طالبان از جنگ خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند، در حالی ابراز می‌شود که ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی پیشین وی، به‌تازگی گفته است که دونالد ترامپ به طالبان تعهد داده است و سیاست خود را بر ضد دولت افغانستان به پیش می‌برد. 

بیشتر از