دایناسور ترسناک پارک ژوراسیک چوب حراج خورد

اسکلت کاملاً سالم تی رکس به قیمت ۸ میلیون دلار در نیویورک حراج شد

 اسکلت تی‌رکس حدود ۴ متر قد و با احتساب دم ۱۲ متر طول دارد-Angela Weiss / AFP

یکی از سالم‌‌ترین اسکلت‌های تیرانوسوروس رکس که تا کنون کشف شده است، قرار است ماه آینده در نیویورک به حراج گذاشته شود و تا ۸ میلیون دلار روی آن قیمت گذاشته‌اند. حراج عمومی این اسکلت مهیب «سلطان دایناسورها» رویدادی نادر است.

این اسکلت تی‌رکس حدود ۴ متر قد و با احتساب دمش ۱۲ متر طول دارد، و به افتخار فسیل‌شناس تازه‌کاری که کشفش کرد، نامش را استن گذاشته‌اند.

از سال ۱۹۰۲ تا کنون بیش از ۵۰ اسکلت تیرانوسوروس رکس در سراسر جهان کشف شده است، اما بیشترشان در موزه‌ها یا مؤسسه‌های علمی جای دارند و حراج اسکلت دایناسور به ندرت رخ می‌دهد.

این دایناسور ترسناک ۶۷ میلیون سال پیش بر زمین جولان می‌داده و اولین قطعه‌ها از مجموع ۱۸۸ قطعه استخوانش در سال ۱۹۸۷ در تاوزند هل کریک کشف شد، که قسمت‌هایی از وایومینگ، مونتانا و داکوتای شمالی و جنوبی را پوشانده است.

در دو دهه گذشته، مؤسسه بلک هیلز در داکوتای جنوبی میزبان استن بوده است و محققان این مؤسسه مشغول بررسی و نوشتن رشته مقاله‌هایی راجع به آن بوده‌اند.

استن سکریسون که این استخوان‌ها را کشف کرد، ابتدا آن‌ها را با استخوان تریسراتوپس اشتباه گرفت و تا سال ۱۹۹۲ آن‌‌ها را در همان مکانی که دفن بودند دست‌نخورده رها کردند.

فسیل‌شناسان بعدی هنگام بازدید از آن مکان، این استخوان‌ها را شناسایی کردند و ۳۰ هزار ساعت صرف حفاری و بازیابی آن‌ها شد.  

متخصصان از روی حالت این استخوان‌های فسیل‌شده می‌گویند که گردن استن شکسته بوده و تا مدتی زنده بوده و زجر می‌کشیده است.

یکی از دنده‌های این جانور نیز سوراخ‌شدگی دارد که احتمالاً توسط تی رکس دیگری ایجاد شده است. در جمجمه‌اش نیز جای سوراخی به شکل دندان دیده می‌شود.

حداکثر وزن استن ۸ تن بوده است که دو برابر وزن یک فیل آفریقایی است و طول بلندترین دندانش ۲۸ سانتی‌متر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه در مرکز کریستیز راکفلر نیویورک از این اسکلت رونمایی شد و قرار است ۶ اکتبر در حراجی عصرانه هنر قرن بیستم کریستیز به صورت ویژه به فروش گذاشته شود.

مردم می‌توانند شبانه‌روز این اسکلت را از پشت پنجره‌های این مؤسسه حراجی تماشا کنند.

جیمز هایسلاپ، رئیس بخش ابزار علمی، کره زمین و تاریخ طبیعی در مؤسسه کریستیز، گفت: «از این که استن را به حراج می‌گذاریم و سرپرستی چنین تی رکس شاخص و مهمی را به ما سپرده‌اند، به خود می‌بالیم.»   

«هرگز لحظه اولین رویارویی با او را پس از آن که در کلرادو بازسازی‌ شد، فراموش نخواهم کرد. از آنچه تصور می‌کردم بزرگتر و وحشی‌تر به نظر می‌رسید. این نمونه‌ بیش از پیش ثابت می‌کند که تی رکس سلطان دایناسورها است.»

© The Independent

بیشتر از جهان