پنج کشور «به‌طور جدی» عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی می‌کنند

رئیس دفتر کاخ سفید: سه کشور در منطقه به دنبال صلح با اسرائیل هستند

از راست: وزرای امور خارجه بحرین و امارات، نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور آمریکا پس از امضاء توافق ابراهیم-REUTERS/Tom Brenner

مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید می‌گوید پنج کشور دیگر به طور جدی در حال بررسی امضاء توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند. در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور در آسیای شرقی، آسیای میانه، خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند یا با آن روابط دیپلماتیک ندارند.

امارات متحده عربی و بحرین سه‌شنبه گذشته توافق مشابهی را با اسرائیل امضاء کردند. این توافق که به کمک آمریکا به دست آمد، پس از مصر و اردن، روابط دو کشور عربی دیگر را نیز با کشور یهودی اسرائیل، عادی‌سازی می‌کند.

توافق ابراهیم که بین امارات و اسرائیل منعقد شد، زمینه را برای همکاری‌های دوجانبه و توسعه روابط در طیف وسیعی از موضوعات فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، میدوز به نام کشورهایی که در حال بررسی برقراری روابط رسمی با اسرائیل هستند اشاره‌ای نکرده است. اما دونالد ترامپ،‌رئیس‌جمهور آمریکا پس از امضاء توافق ابراهیم در کاخ سفید گفته بود که کشورهای دیگری به زودی به روند صلح به اسرائیل ملحق خواهند شد.

او گفته بود نخست کشورهای کوچکتر و سپس کشورهای بزرگتر به صلح با اسرائیل می‌پیوندند. ترامپ در همین زمینه به آغاز گفت‌و‌گو‌ها با پادشاه عربستان سعودی نیز اشاره کرده بود.

عربستان سعودی اخیرا اعلام کرده است که حریم هوایی خود را برای همه پروازهای امارات متحده عربی باز می‌گذارد. به این ترتیب پروازهای اسرائیل-امارات نیز می‌توانند از آسمان عربستان عبور کنند. نخستین پرواز تجاری هواپیمای ال‌آل نیز با عبور از آسمان عربستان هیات اسرائیلی و آمریکایی را به ابوظبی منتقل کرد.

رویترز به نقل از میدوز نوشت، از بین پنج کشوری که در حال بررسی عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، سه کشور در منطقه قرار دارند.

انتظار می‌رود کشور عربی بعدی که با اسرائیل روابط رسمی برقرار می‌‌کند، عمان باشد. عمان پیش‌تر هم سابقه میانجی‌گری بین اسرائیل و جهان عرب را داشته است.

در این صورت عمان پنجمین کشوری خواهد بود که در چهار دهه‌ای که از وقوع انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد، با نیم‌نگاهی به تهدید‌های ناشی از جمهوری اسلامی، روابط با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کند.

همچنین روز گذشته بلومبرگ به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد، واشینگتن بر این باور است که قطر هم می‌تواند به روند صلح با اسرائیل ملحق شود. البته سخنگوی دولت قطر پیش‌تر گفته بود، عادی‌سازی روابط با اسرائیل راه حل مناقشه فلسطین و اسرائیل نیست. 

بیشتر از جهان