آمار محرمانه وزارت ارشاد: ۷۰ درصد مردم مخالف حجاب اجباری هستند

«اکثریت مردم حتی در شهر قم هم مخالف اجباری بودن حجاب‌اند»

مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰ درصد مردم در ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند و سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.

او گفت که در جریان نظرسنجی های ۱۵ سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم با حجاب اجباری مخالفند.

این سخنان در شامگاه چهارشنبه و در جریان مناظره‌ای در شبکه چهار تلویزیون جمهوری اسلامی بیان شد.

آقای نصیری در جریان این مناظره اعلام کرد که جمهوری اسلامی نتوانسته با اجباری کردن حجاب به اهداف خود دست یابد و آثار منفی این اجبار هم‌اکنون بسیار گسترده است.

او همچنین گفت که وقتی اکثریت افراد جامعه با قانون حجاب اجباری مخالف‌اند، حکومت باید این قانون را کنار بگذارد.

مهدی نصیری در جریان این مناظره گفت که مقام‌های نظام جمهوری اسلامی به دلیل اینکه نتایج نظرسنجی‌ها در مورد حجاب را مطلوب نمی دانند، جلوی انتشار آن را گرفته‌اند.

حجاب اجباری در سال ۱۳۶۲ و در جریان تصویب قانون مجازات اسلامی رسمیت یافت. هرچند پیش از آن روح‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر چهره‌های سیاسی ارشد، عملاً مبارزه با حق انتخاب زنان در نوع پوشش را آغاز کرده بودند.

نخستین اعتراض زنان به اجباری شدن حجاب تنها دو هفته پس از انقلاب ایران و در روز ۸ مارس سال ۱۳۵۷ انجام شد. خمینی تا تابستان سال ۵۹ به‌صورت علنی در مورد حجاب اجباری موضعی نگرفت ولی مواضع غیرعلنی او از قول نزدیکانش به بخش‌های مختلف حاکمیت منتقل می‌شد و حمله به زنان بی‌حجاب در خیابان‌ها و ایجاد مزاحمت برای آن‌ها در محیط‌های اداری آغاز شده بود.

در تیرماه ۵۹، روح‌الله خمینی به دولت وقت دستور داد که مظاهر شاهنشاهی از جمله بی‌حجابی را در ادارات دولتی برچینند. پس از این اعلام موضع رسمی، حمله به زنان بی‌حجاب از سوی گروه‌های موسوم به حزب‌اللهی شدت گرفت و وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی نیز بخش‌نامه پوشش برای کارکنان و مراجعان صادر کردند.

۴۰ سال پس از صدور این دستور از سوی رهبر وقت جمهوری اسلامی، نماینده سابق علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان گفت که نه‌تنها این قانون سبب گسترش حجاب در ایران نشده است، بلکه به دلیل برخورد قهری با پوشش مردم و ایجاد مزاحمت مستمر برای آن‌ها، تنفری از حجاب ایجاد شده که می‌تواند به گسترش بی‌دینی در جامعه منجر شود.

در چند دهه گذشته، ایران و عربستان سعودی تنها کشورهای جهان بوده‌اند که قانون حجاب اجباری را اعمال ‌کرده‌اند.

عربستان سعودی مهرماه سال گذشته و در جریان اصلاحات سیاسی و اجتماعی، قانون حجاب اجباری را در سراسر این کشور به جز دو شهر مکه و مدینه که برای مسلمانان تقدس دارند، لغو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران هم‌اکنون تنها کشور جهان است که زنان در صورتی که در معابر و اماکن عمومی بدون روسری حضور یابند طبق قانون مجازات اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

در سال‌های گذشته زنان ایرانی اعتراضات مدنی گسترده‌ای برای مقابله با این قانون در جمهوری اسلامی برگزار کرده‌اند.

برخورد حکومت با نقض قانون حجاب اجباری تنها به ۷۴ ضربه شلاق محدود نیست. مقام‌های قضایی و سیاسی جمهوری اسلامی، مخالفت با این قانون را در حکم مخالفت با کلیت نظام می‌دانند.

سال گذشته صبا کردافشاری، یکی از زنانی که مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کرده بود در دادگاه انقلاب تهران به مجموعا ۲۴ سال زندان محکوم شد. زنان دیگری که در کمپین «دختران انقلاب» در سال‌های گذشته مخالفت خود را با حجاب اجباری علنی کرده‌اند نیز به حبس‌‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

بیشتر از