از سال ۱۳۶۳ به‌صورت شبانه‌روزی شهر موشکی می‌سازیم

حاجی‌زاده می‌گوید ساخت شهر موشکی قبل از اجرای برنامه ساخت موشک شروع شده است

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی گفت که ساخت شهر موشکی در ایران قدمتی ۳۶ ساله دارد.

حاجی‌زاده در این برنامه تلویزیونی گفت که جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۳ تا الان و به‌صورت شبانه‌روزی در حال ساخت تونل در اعماق کوه‌ها برای ایجاد شهرهای موشکی بوده است: ««ایده اولیه شهرهای موشکی به سال ۱۳۶۳ برمی‌گردد. قبل از ورود اولین امکانات موشکی حفاری تونل را شروع کردیم و تا به امروز به‌صورت شبانه‌روزی ادامه داشته که به شهرهای موشکی معروف شده است.»

او گفت که در زمان جنگ ایران با عراق و پیش از آغاز به کار برنامه موشکی ایران، تونل‌های گسترده‌ای در اعماق کوه‌ها برای نگهداری تجهیزات نظامی، تسلیحات و پرسنل نظامی حفر شد.

او گفت که این تونل‌‌ها برای «دشمنان» قابل‌شناسایی نیست.

موضوع شهرهای موشکی نخستین بار در مهرماه سال ۱۳۹۴ و چند ماه پس از توافق هسته‌ای برجام اعلام شد. خبر وجود شهرهای موشکی و آماده بودن سپاه برای شلیک این موشک‌ها با فرمان علی خامنه‌ای را در آن زمان هم امیرعلی حاجی‌زاده اعلام کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپایی در همان سال این رویداد و همچنین آزمایش موشکی‌ای که چند روز بعد با حک جمله‌ای علیه موجودیت اسرائیل روی موشک‌ها انجام شد را رویدادی تنش‌زا و نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل دانستند.

در مقابل ایران اعلام کرد چون این موشک‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند، هیچ‌گونه نقض قطع‌نامه رخ نداده است.

یک سال بعد حسین سلامی، فرمانده سپاه و علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی یک برنامه بازدید از دومین شهر موشکی را ترتیب دادند و گفتند که تقویت توان نظامی و موشکی جمهوری اسلامی معامله‌پذیر نیست.  

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای، برنامه رونمایی از شهرهای موشکی برای مدتی متوقف شد.

اما رونمایی از شهرهای موشکی و  آزمایش موشک با شعار محو اسرائیل تنها خبر جنجالی نیروی هوافضای سپاه و فرمانده آن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی هوافضای سپاه در سحرگاه ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ هواپیمای مسافربری اوکراینی را لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی تهران با شلیک چند موشک سرنگون کردند. این هواپیما ۱۷۶ مسافر و کادر پروازی داشت که همگی جانشان را از دست دادند.

سه روز بعد از این رویداد، امیرعلی حاجی‌زاده در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و مسئولیت شلیک نیروهایش به هواپیمای اوکراینی را پذیرفت و گفت آماده پذیرش عواقب این فاجعه است.

در ماه‌های گذشته صداوسیما و رسانه‌های وابسته به سپاه یک برنامه تبلیغی گسترده برای آقای حاجی‌زاده آغاز کرده‌اند.

بیشتر از