علی‌اکبر صالحی: هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، به کاهش تعهدات هسته‌ای متعهد بوده است

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران-Handout / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

علی‌اکبر صالحی، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران گفت، در راستای اجرای گام چهارم در روند کاهش تعهدات هسته‌ای، هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در نظنز در حال غنی‌سازی اورانیوم هستند.

خانه ملت به نقل از صالحی گزارش داد: سیاست‌های گام چهارم در کاهش تعهدات هسته‌ای کاملا اجرا شده و بر همین اساس یک «بال» در فوردو فعال شده است. به گفته صالحی، ایران در برجام تعهد داده بود که یک سانتریفیوژها غنی‌سازی نکنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که آمریکا قصد دارد با استناد به عدم پایبندی جمهوری اسلامی به برجام، از سی‌ام شهریورماه مکانیسم ماشه را فعال کرده و تحریم‌های بین‌المللی را بازگرداند. از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش ۱۰برابر سطح مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران خبر داده است. همچنین بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشست اخیر خود در مورد ایران خواستار بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران از اردیبهشت‌ماه سال گذشته و در واکنش به خروج آمریکا از برجام تعهدات هسته‌ای خود را به طور مرحله‌ای کاهش داده است.

گسترش فعالیت‌ سانتریفیوژها و فعالیت‌های غنی‌سازی از آن جهت برای جامعه بین‌المللی نگران کننده است که زمان «گریز هسته‌ای» را کاهش می‌دهد.

گریز هسته‌ای، به مدت زمان مورد نیاز برای تولید مقادیر کافی مواد هسته‌ای با قابلیت استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای گفته می‌شود.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که کاهش این زمان به زیر شش ماه، به معنی واکنش تند و هماهنگ جامعه بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که انفجار ۱۲تیرماه در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز به ظرفیت غنی‌سازی ایران خسارت وارد کرده است.