سه نفتکش ایران در مسیر رسیدن به ونزوئلا

«ممکن است این سه کشتی بتوانند کل سفر به ونزوئلا را با فرستنده‌های خاموش طی کنند»

در ماه اوت، آمریکا چهار کشتی یونانی را که گفته می‌شد محموله‌های ایران را به ونزوئلا حمل می‌کنند توقیف کرد - عکس آرشیویست

 

گزارش منتشر شده از سوی سرویس ردیابی تانکر ترکرز نشان می‌دهد که سه کشتی متعلق به ایران، با پرچم ایران، بندر شهید رجایی را ترک کرده‌اند تا از طریق مسیر پیشنهادی از کانال سوئز به ونزوئلا برسند.

این کشتی‌ها که 35.200-dwt Forest، Fortune و Faxon نام دارند و همگی ساخت سال ۲۰۰۴ و در کنترل شرکت ملی نفتکش ایران هستند.

این سه نفتکش بخشی از پنج کشتی‌اند که در ماه مه و ژوئن محصولات ایرانی را در ونزوئلا تخلیه کرد.

در ماه اوت، آمریکا چهار کشتی یونانی را که گفته می‌شد محموله‌های ایران را به ونزوئلا حمل می‌کنند توقیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزها ونزوئلا بار دیگر دچار کمبود بنزین است.

صف‌های طولانی در کاراکاس، پایتخت این کشور، نگرانی‌های بین‌المللی را مبنی بر این که ایران ممکن است بار دیگر این کشور آمریکای جنوبی را نجات دهد، برانگیخته ‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سه نفتکش ایرانی که اوایل امسال به ونزوئلا سوخت رسانده بودند از سه هفته پیش ردیاب‌های خود را خاموش کرده‌اند و ردیاب‌های جهانی را به این تردید انداخته‌اند که این تانکرها دوباره به سمت متحد ایران در آمریکای لاتین روانه شده‌اند.

ایران از پوشش استفاده می‌کند تا از ردیابی توسط ایالات متحده جلوگیری کند.

ایالات متحده در راس کارزاری که علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا راه افتاده، سعی دارد جلوی حمل و نقل سوخت را به این کشور بگیرد.

سمیر مدنی، یکی از بنیانگذاران شرکت مستقل ردیابی نفت تانکر ترکرز گفت که ممکن است این سه کشتی بتوانند کل سفر به ونزوئلا را با فرستنده‌های خاموش طی کنند.

مدنی، که محموله‌ها را با تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های رادارهای دریایی ردیابی می‌کند، گفت: «صادقانه بگویم، من در این مرحله متعجب نمی‌شوم که ایرانی‌ها هر هفته راهکار جدیدی به کار می‌برند. آن‌ها واقعاً این کار را خوب بلدند.»

ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخیره نفت دنیا را دارد اما قادر به پالایش نفت به اندازه نیازهای داخلی خود نیست. دولت مادورو تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا را دلیل این موضوع می‌داند. این در حالی است که منتقدان می‌گویند دو دهه فساد و مدیریت نادرست تحت حاکمیت دولت سوسیالیست، کشور نفت‌خیزی را که روزی پررونق بود، تبدیل به ویرانه کرده ‌است.

مشخص نیست که آیا ایران تلاش می‌کند با سه کشتی اعزامی به ونزوئلا سوخت بفرستد. سفارت ایران در کاراکاس پاسخی به درخواست آسوشیتدپرس در این مورد نداده است.

اگر چنین باشد، این سومین بار در سال جاری است که ایران محموله سوخت به ونزوئلا می‌فرستد. این مشارکتی میان دو کشور است که هر دو تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

مقام‌های ونزوئلا در ماه مه ورود پنج نفتکش ایرانی حاوی بنزین را جشن گرفتند. هواپیماهای جنگنده برای استقبال از ورود آن‌ها به آب‌های کارائیب رفتند و سرود ملی ایران از تلویزیون دولتی پخش شد. تحویل این سوخت صف پمپ بنزین‌ها را کوتاه کرد.

با این حال، مقام‌های آمریکایی یک ماه پیش بنزین ایرانی را در مسیر ونزوئلا که با چهار کشتی متعلق به یونان که پرچم کشور لیبریا را در آفریقای غربی حمل می‌کرد، توقیف کردند. هیچ نیروی نظامی در این توقیف استفاده نشد و کشتی‌ها از نظر فیزیکی مصادره نشدند. مقامات آمریکایی صاحبان کشتی، بیمه‌کنندگان و ناخدایان را تهدید به تحریم کردند تا آن‌ها را مجبور به خودداری از تحویل بار خود کنند.

هیچ نشانی از چگونگی واکنش دولت ترامپ به سایر محموله‌های ارسالی ایرانی به ونزوئلا وجود ندارد. وزارت امور خارجه ایالات متحده به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.

مدنی در این باره پیش‌بینی می‌کند که سه تانکر ایرانی با بنزین به ونزوئلا می‌روند زیرا این شناورها با الگوی قبلی حمل و نقل قبلی به ونزوئلا متناسبند. او گفت که بیشتر صادرات بنزین ایران توسط کشتی‌های خارجی انجام می‌شود.

به گفته این کارشناس ردیابی نفتکش، نیروی دریایی آمریکا اقدامی علیه تانکرهای ایرانی انجام نمی‌دهد و «پرچم ایران نشانه آن است که این نفتکش‌ها به مقصد می‌رسند».

ونزوئلایی‌ها دوباره برای پر کردن باک‌های بنزین در پایتخت این کشور، کاراکاس به سختی افتاده‌اند. بسیاری از پمپ‌های بنزین در کاراکاس بسته شده‌اند و برخی دیگر که سوخت ارائه می‌دهند دارای صف‌های طولانی‌تر از یک و نیم کیلومترند.

بیشتر از