معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان از سوءقصد جان سالم به در برد

بامداد چهارشنبه یک انفجار در حوزه چهارم امنیتی کابل رخ داد

ساعاتی پیش انفجار در منطقه تایمنی کابل رخ داد که هدف آن کاروان خودروهای حامل امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بود. اما آقای صالح از این سوء‌قصد جان سالم به در برد.

عباد صالح، پسر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که همراه پدرش بود، در تویتی نوشته است:‌ «من همراه جلالت ماب معاون اول ریاست جمهوری بودم که ماشین ما هدف گرفته شد. به شما اطمینان می دهم که که او و همه سالمند. هیچ کسی از جانب ما تاکنون شهید نشده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان هم می‌گوید که حوالی ساعت ۰۷:۳۵ دقیقه صبح به وقت محلی انفجاری در حوزه چهارم امنیتی در تایمنی صورت گرفته که دو شهید و ۱۲ مجروح برجا گذاشته است. او نیز تایید کرده است که هدف انفجار آقای صالح بوده است.

امرالله صالح به مواضع ضدطالبانی اش مشهور است. او روز گذشته در سخنرانی به مناسبت نوزدهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود گفت «طالبان باید بفهمند که مذاکره با این گروه به معنای تسلیمی به خواسته‌ها و ارزش‌های این گروه نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «سازش و مذاکرات به معنایی این است که مردم می‌خواهند زیر آسمان کبود و یک چتر با دشمن خود با صلح زند‌گی کنند.»

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان افزود: «به طالبان تفهیم می‌کنیم که جمهوریت نظام چند نفر نیست، بلکه برای استقرار آن مردم از ۳۴ ولایت کشور قربانی داده‌اند.»

واکنش گروه طالبان به این سوءقصد فوری بود. شورشیان در پیامی نوشتند که بمب‌گذاری امروز کابل کار آنها نیست.

هیچ گروهی مسئولیت حمله به معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را نیز به عهده نگرفته است.

گروه طالبان با آمریکا توافقنامه رسمی دارد که بر مبنی آن در شهرهای بزرگ افغانستان دست به بمبگذاری و حملات انتحاری نزند. اما با وجود آن، هر از گاهی موارد زیادی ناامنی در گوشه و کنار افغانستان رخ می دهد و شهرهای این کشور نیز در امان نیست.

برعکس طالبان در خیلی از مناطق کشور بر شدت حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان افزوده است.

بیشتر از