آخرین روزنامه‌نگاران استرالیایی هم چین را ترک کردند

بیماری همه‌گیر کرونا، جنگ تجاری و سایبری پکن و مساله هنگ‌کنگ تنش‌ها بین استرالیا و چین را به اوج رساند

سفارت استرالیا در پکن-GREG BAKER / AFP

بیل برتلز و مایک اسمیت، دو خبرنگار استرالیایی پس از پنج روز بن‌بست دیپلماتیک، چین را ترک کردند. چین، روزنامه نگاران شبکه خبری ای‌بی‌سی و فایننشال ریویو را ممنوع‌الخروج کرده بود، اما سرانجام با رایزنی‌های دیپلماتیک به آنها اجازه خروج داد.

به گزارش ای‌بی‌سی، با خروج آخرین روزنامه‌نگاران استرالیایی از چین، این نخستین بار است که از اواسط دهه ۷۰ رسانه‌های استرالیایی در چین حضور ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای حامل این دو خبرنگار که آخرین روزنامه‌نگاران استرالیایی باقی‌مانده در چین بودند،‌امروز در سیدنی به زمین نشست.

تنش‌ها بین استرالیا و چین به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تاکید استرالیا برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل به منظور بررسی مبدا و دلایل شیوع این بیماری، افزایش یافت. بحران به تدریج روابط تجاری دوجانبه را نیز تحت تاثیر قرار داد و دو طرف اتهام جاسوسی علیه یکدیگر مطرح کردند. مساله اوکراین هم به تنش‌ها بین استرالیا و چین دامن زد. در حال حاضر دولت استرالیا به شهروندان خود در رابطه با سفر به چین هشدار می‌دهد و می‌گوید در صورت سفر به این کشور با ریسک بازداشت خودسرانه مواجه خواهند بود.

چین هم در مقابل استرالیا را به جنگ تجاری تهدید کرده و به شهروندان خود در مورد سفر به استرالیا هشدار داده است.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی در مورد افزایش حمله‌های سایبری علیه تاسیسات زیرساختی و امنیتی استرالیا منتشر شده است که برخی ناظران این حمله‌ها را به دولت چین نسبت می‌دهند.

بیشتر از جهان